INZERCIA  +421 905 273 416, +421 905 273 414

Petržalka rieši podnety nadpriemerne

Petržalka rieši podnety nadpriemerne

Portál Odkaz pre starostu zverejnil hodnotenie samospráv za rok 2012. Napriek faktu, že je Petržalka najväčším slovenským sídliskom obstála v štatistikách dobre.

Internetová stránka odkazprestarostu.sk umožňuje ľuďom nahlasovať podnety týkajúce sa napríklad zničeného mobiliáru, vrakov vozidiel či čiernych skládok. Princíp je jednoduchý. Problém odfotíte, odošlete na stránku so stručným popisom a kompetentný úrad by sa mal vyjadriť, v ideálnom prípade zabezpečiť nápravu. „Cieľom je skvalitňovať a skultúrňovať komunikáciu medzi občanom a samosprávou, zároveň tlačiť samosprávu k tomu, aby sa zaoberala tým, čo ľudí trápi,“ vysvetlil Ctibor Koštál, riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, ktorý portál prevádzkuje už tretí rok. Za toto obdobie zaznamenali takmer 2-tisíc podnetov so 40-percentnou úspešnosťou riešenia. Aktuálne evidujú 17-tisíc návštev mesačne, z toho je 9-tisíc unikátnych.

Počas roku 2012 zaregistrovali 1 219 podnetov, ktoré boli odoslané tridsiatim zapojeným samosprávam. Metodológia hodnotenia zohľadňovala rozdielnu náročnosť podnetov stanovenú v spolupráci so samosprávami: „Samozrejme osadiť smetný kôš je jednoduchšie, ako opraviť cestu, alebo spraviť bezbariérové chodníky. Aj finančne, aj čo sa času a plánovania týka,“ priblížil C. Koštál. Okrem úspešnosti hodnotili aj komunikáciu samospráv, ako rýchlo na občianske podnety reagujú a ako informujú o ich riešení.

Index prínosu práce samosprávy vyjadruje, o čo väčší je prínos danej samosprávy v porovnaní s prácou hypotetickej priemernej samosprávy. V rebríčku sa najlepšie umiestnila Trnava, nasledovala bratislavská mestská časť Nové Mesto, treťou bola Prievidza a štvrtou najúspešnejšou z pomedzi tridsiatich slovenských samospráv sa stala Petržalka. V indexe, ktorý vypovedá o kvalite a kvantite komunikácie, sa naša mestská časť ocitla na druhom mieste, predbehol ju len Prešov, ktorý pri prijatí podnetov využíva automatizovanú formulku. Inštitút považuje aj takýto postup za pozitívny, pretože občan získa promptne informáciu, že sa jeho podnetom budú kompetentní zaoberať.

V hodnotení prínosu samospráv najhoršie obstála Žilina, do projektu sa zapojila v októbri, vyjadrila sa však len k dvom podnetom, ostatné už ignorovala. Z pomedzi bratislavských mestských častí prešli mlčaním aktívny záujem občanov Čunovo, Záhorská bystrica, Jarovce, Devínska Nová Ves a Devín.

„Keď si pozrieme jednotlivé grafy a indexy, môžeme konštatovať, že Petržalka je úspešná samospráva, ktorá rieši podnety nadpriemerne,“ zhodnotil C. Košťál. „Aj v samotnej komunikácií vyskočila vyššie, čo súvisí s tým, že niektoré podnety v minulosti boli riešené, ale neboli odkomunikované. Je to aj o budovaní imidžu modernej samosprávy.“

Najviac občianskych podnetov spadá do kompetencie bratislavského magistrátu. V roku 2012 ich bolo až 328, úspešne vyriešili len 51. Podľa Košťála najčastejšie išlo o časovo a finančne náročné opravy. Bratislavčanov trápia cesty, dopravné značenia, vraky áut, ale aj životné prostredie. Podobne je to aj v samotnej Petržalke, na problémy týkajúce sa životného prostredia a nepojazdné vozidlá zaberajúce parkovacie miesta občania upozorňujú najčastejšie.

Na internetovej stránke občas riešia aj kuriózne situácie. „Veľká diskusia vznikla okolo podnetu týkajúceho sa ulíc Ambroseho a Hrobákovej. Občan sa sťažoval, že v noci je hluk z odpratávania snehu lopatami. Samospráva správne reagovala, že ak to má stihnúť, treba pracovať aj v noci. Na tomto podnete bolo vidieť, aké rôzne pohľady môžeme mať na problém, niekto chce mať odhrabané cesty a chodníky, niekto sa chce poriadne vyspať,“ dodáva Koštál.

Majiteľom smartfónov ponúka portál bezplatnú aplikáciu, ktorej hlavným benefitom je zjednodušenie odosielania podnetov. Aplikácia je dostupná pre iOS Iphone a OS Android.

Svoje podnety môžete nahlasovať aj naďalej na adrese www.odkazprestarostu.sk

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:  0905 273 416, 0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201