INZERCIA +421 905 273 416, +421 905 273 414

Test Dacia Duster

Test Dacia Duster

Rumunská automobilka prešla podobným vývojom ako automobilka z Mladej Boleslavy, aj keď Francúzi nepostupovali takým razantným tempom, ako to bolo v prípade nemeckého koncernu. Postupne modernizovali a vytvorili úplne nové modely až sa začalo pošuškávať, že Dacia chystá model 4×4 a, navyše, za dobrú cenu, preto boli mnohí v netrpezlivom očakávaní, ako to dopadne, predsa mal to byť model, ktorý posunie značku o niečo vyššie.

Horal z Transylvánie

Rumunsko sa v poslednom čase zviditeľňuje v oblasti automobilizmu čoraz viac a viac. Kultová relácia TopGear dokonca označila rumunský horský priesmyk Transfagarasan za najlepšiu cestu sveta. Motoristickí nadšenci sa sem hrnú z celého sveta, takže ideálny tip na výlet pre vášnivých vodičov a motorkárov. Späť však k Dusteru. Vzhľad Dustera je veľmi sympatický a snaží sa o vlastnú identitu. Predná časť dostala podarený, mierne zamračený a ľahko identifikovateľný výraz. Skutočne, Duster pôsobí ako magnet a ľudia si ho všímajú aj po troch rokoch od začiatku predaja. My sme mali čiernu farbu a Duster rozhodne nezapadol na parkovisku medzi ostatnými značkami, za toto si dizajnéri zaslúžia pochvalu, zvlášť keď si uvedomíme, v akej cenovej relácii sa pohybujeme. Sebavedomý horal má kolesá umiestnené v rohoch karosérie doplnené vystúpenými blatníkmi a podbehmi, čo dodáva Dusteru silácky vzhľad. Až podrobnejšie preskúmanie odhalí väčšie medzery medzi panelmi karosérie, subtilne uchytené spätné zrkadlá. Jednoduchosť konštrukcie odhalí aj samotné zavretie dverí, kde zvuk, ktorý pri tom počujete, vás vráti do časov dávno minulých. Najmenej atraktívna je zadná časť, ktorá bola navrhnutá vyslovene účelne a jednoducho. Pri pohľade zboku zaujme svetlá výška 210 mm a ostré nájazdové uhly, čím svojich konkurentov prekonáva. Duster sa nestratí ani v náročnejšom teréne, len je potrebné dať pozor pri prejazde zlomov pre dlhší rázvor kolies.

dacia duster1

Strohý interiér

Vedomí si výhodnej ceny sme od interiéru samozrejme neočakávali žiadny luxus. Vnútri čaká posádku záplava tvrdých plastov a palubná doska z modelu Sandero, z ktorého má Duster aj výplne dverí. Plasty majú však vcelku príjemnú štruktúru povrchu a veľmi dobré zlícovanie. Volant má tenší veniec, ale bol obšitý kožou a príjemne sa držal.

Horšie to bolo s ergónomiou, tu musia konštruktéri zapracovať. Vodič musí počítať s ovládaním klimatizácie a ventilácie utopenej v spodnej časti stredového panelu, navyše mierne zahnutej pod palubnú dosku. Ovládanie okien je tiež umiestnené na stredovom paneli a nie ako býva zvykom na opierke vo dverách. Istým návratom do minulosti je umiestnenie klaksónu na páčke svetiel, ako to bolo kedysi v „stodvadsiatke“. Ďalšou lahôdkou je napríklad obojstranný kľúč do zapaľovania ako zo starého Renaultu, zvláštnosťou je aj ostrekovanie čelného skla, kde najskôr musíte vodu nastriekať a potom zvlášť zotrieť. Má to však aj výhodu, keď nemáte vodu v ostrekovači, nerozmažete si špinu po okne. Ako protipól potom pôsobia plynové vzpery na kapote motoru, ktoré často nemajú ani drahšie značky.

Veľká devíza je priestranný interiér pre všetkých pasažierov vrátane prostredného na zadnej lavici. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné s minimálnym náznakom bočného vedenia, kde sme ani po troch hodinách jazdy neboli unavení. Vodičovi pomáha nájsť vhodnú pozíciu výškovo nastaviteľný volant, kde by rozsah mohol byť väčší a výškovo nastaviteľné sedadlo. Zadní pasažieri sa musia uspokojiť s už spomínanou plochou lavicou, kde aj stredný pasažier má dostatok miesta na nohy aj napriek pohonu 4×4, ktorý do priestoru zasahuje minimálne. Samotný kufor je dostatočný a objem dosahuje takmer 480 l, zväčšiť ho môžete sklopením zadných sedadiel buď len čisto operadiel, alebo odklopením sedáka a následne sklopením operadla, čím získame rovnú úložnú plochu. Pod podlahou batožinového priestoru je umiestnená plnohodnotná rezerva a polystyrénové schránky na odloženie rôznych drobností.

dacia duster2

Trekkujeme

Náš testovaný Duster bol vybavený pohonom 4×4, a tak sme boli zvedaví, ako zvládne prejazd terénom. Pohon 4×4 je voliteľný na stredovej konzole, kde ponúka volič tri možnosti. V prvom sú zapojené predné kolesá, v druhom sa automaticky pripájajú zadné. Tretia voľba Lock napevno zamkne pohon 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu a je určený na pohyb v náročnom teréne. Režim umožňuje jazdu až do rýchlosti 80 km/h. Duster sa pohybuje medzi kategóriou SUV a OFF Road a dovolí si skutočne veľa a autom prejdete skutočne všade, chce to len trochu odvahy a hrubší prístup – že by odkaz grófa Drakulu? Ostré nájazdové uhly pomáhajú zdolávať rôzne terénne prekážky, pozor si musíte však dávať na prechodové nerovnosti, ktoré vďaka dlhšiemu rázvoru môžu spôsobiť kontakt s diferenciálom a výfukom. Aj napriek absencii všemožných elektronických pomocníkov je jazda v terénne výborná vďaka jednoduchému mechanickému riešeniu v podobe krátko odstupňovanej prevodovky. V meste toto riešenie prekáža, jednotku prakticky neradíte, ale v teréne na to nedáte dopustiť a prvé dva stupne pohodlne nahradia redukcie v teréne, keď postupujete pekne pomaly ako na trekkingovej výprave. Prvý stupeň vám supluje asistenta zjazdu z kopca a vy pohodlne klesáte aj s veľmi prudkých svahov.

Podvozok je urobený robustne a filtruje aj naše tankodromy, kde do interiéru neprenáša zbytočný hluk a zabezpečí pohodu na cestách.

dacia duster3

Motor – Drakula vás nevysaje

Pod kapotou bol použitý známy motor 1,5 dCi z Renaultu, ktorý je použitý aj v iných modeloch Dacie a Renaultu. Motor má dobré správanie a po chvíli po naštartovaní ztíchne a je príjemným spoločníkom. Celkovo je komfort v Dusteri príjemný do rýchlosti 110 km/h, kde postupne začína narastať hluk od motora, spätných zrkadiel a kolies, je zrejmé, že Duster nemá toľko materiálov na odhlučnenie ako spomínané Renaulty. Spomínané krátke sprevodovanie vám zmení jazdný štýl úplne inak, ako ste zvyknutí. Po krátkych rýchlostiach na jednotku, dvojku a trojku jazdíte väčšinou na štvorku a päťku, na diaľnici príde k slovu šestka, ktorá pomáha udržať spotrebu na rozumnej hranici. Po týždňovom najazdení okolo 800 km v meste, diaľnici, poľných a lesných cestách sa spotreba ustálila na hodnote 6,5 litra, čo je výborný výsledok.

dacia duster4

Sumár

Ako by sme zhrnuli záver testovaného Dusteru? Myslíme si, že sa podaril, malý úsporný naftový motor je výborná voľba, kde pri rozumnej dynamike a schopnostiam ponúka dobrú spotrebu. Priestor, ktorý Duster ponúka, vyhovie väčšine užívateľov. Pridáva k nemu komfortný podvozok a objemný batožinový priestor. Schopnosti, ktoré predvádza mimo spevnené povrchy, ho predurčujú do úlohy rodinného auta na chalupy, túry, ale aj do mestskej džungle. Pomocníka v ňom nájdu aj profesie, kde ich povaha práce často posiela do terénu a ťažko prejazdných ciest. Toto všetko spája Duster v sebe a završuje to priaznivou cenou, takže chybičky a niektoré „archaické“ riešenia mu určite odpustíte.

Dacia duster 5

Bonus na záver

Čo na auto hovoril Danko? „Hm, veď to prejde tam, kde aj náš Jimny, dobré auto a vyzerá, že je veľmi silné a vzadu mám kopec miesta “

Hodnotenie

+ výborný pomer cena/výkon – lacné materiály a jednoduché riešenia

+ terénne vlastnosti porovnateľné s drahšími značkami – malé a nevýkonné stierače

+ priestranný interiér

 

Auto zapožičala spoločnosť KESTLER spol. s r. o., Panónska cesta 5, Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com

V prípade záujmu o ďalšie modely a testovacie jazdy navštívte showroom KESTLER spol. s r.o. na Panónskej ceste 5 počas „DACIA DUSTER TOUR“ v termíne 17. – 21. 09. 2013.

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 416,  0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201