INZERCIA  +421 905 273 416, +421 905 273 414

Test Renault Captur 0,9 TCe

Test Renault Captur 0,9 TCe

Segment malých SUV alebo skôr crossoverov sa rýchlo zapĺňa a automobilka Renault nechce stať rozhodne bokom. Do súboja o zákazníkov posiela model Captur, ktorý má rozhodne čo ponúknuť. Prvá zmienka o tom že Renault pripravuje model v tomto segmente bol koncept DeZir predstavený na Autosalóne v Paríži v roku 2010. Dizajn Renaultu už vtedy viedol Holanďan Laurense Van den Acker, ktorý odišiel od japonskej značky a vtisol novú tvár a identitu značke Renault. Na jar v roku 2011 bol v Ženeve predstavený koncept Captur, ktorý tak postavil základ pre sériový Captur predstavený v roku 2013 rovnako v Ženeve. Tak ako Renault aj ostatné automobilky stavajú tieto modely podľa rovnakého receptu. Zoberiete malý hatcback, trochu ho zdvihnete pre väčšiu svetlú výšku, ušijete iný kabát a novinka je na svete. Iste, až takto jednoducho to nefunguje, ale princíp je v základe rovnaký. Captur stojí na podlahovej plošine, ktorú používa výrobca pri výrobe Clia, Captur ale dostal väčší rázvor a väčší rozchod kolies. Captur ale nie je typické malé SUV aj napriek svetlej výške 200 mm, ale stopercentný Crossover. Nemôžeme ho teda hodiť do jedného vreca napríklad s Mokkou a podobne. Captur dostal do vienka kopec chytrých riešení a dokonca samotná automobilka Renault v oficiálnych materiáloch píše o kombinácií SUV, MPV a hatchbacku a ja po týždni strávenom s Capturom nemám dôvod týmto tvrdeniam neveriť. Jednoducho je to malé a až neuveriteľné praktické auto.

renault Capture-12

Conception

Francúzske automobilky sú známe tým, že stavajú na zaujímavý dizajn a Renault rozhodne nie je výnimkou. Stačí si trochu „pogúgliť “ aké koncepty a štúdie Renault priniesol, rovnako ako aj dizajnovo zaujímavé modely minulosti. Aktuálne Clio sa páči a dovolím si tvrdiť, že sa vám bude páčiť aj Captur. Finálne resumé ponechám na vás, ale aj osobné skúsenosti ma utvrdzujú v tom, že Captur je vskutku príťažlivé auto. Je jedno, či som parkoval pred nákupným centrom, tankoval benzín, alebo len zaparkoval na parkovisku, vždy som sa stretol s pohľadmi ľudí, ktorých Captur zaujal. Našlo sa aj pár záujemcov, ktorí sa informovali, ako jazdí, či je priestranný a veľa ďalších otázok. Naša verzia vo vyhotovení modrá pacifique skutočne Capturu pristala a nezapadol tak v šedi typickej pre naše parkoviská.

Čo stojí skutočne za zmienku a zdôraznenie sú možnosti individualizácie. Samotný výrobca uvádza až 200 rôznych variantov vonkajšieho vzhľadu a 100 variantov pre interiér. Vybrať si môžete z niekoľkých odtieňov karosérie, k tomu môžete pridať inú farebnú kombináciu pre strechu, farebné kombinácie detailov ako rámčeky okolo hmloviek alebo masky chladiča, a to všetko podtrhnúť rôznymi farbami diskov. Slušné možnosti, však? Lenže to nie je všetko. Navoliť si môžete rôzne polepy na strechu, kapotu a piate dvere. Ponuka variantov je obrovská, takže záujemcovia majú pri zostavovaní podľa konfigurátora na webe o zábavu postarané a strávia tam nemálo času. Ako som spomínal, na výber je množstvo kombinácií interiéru. Na začiatku si vyberiete, či chcete tmavú alebo svetlú verziu, potom len ladíte farebné kombinácie detailov a poťahov.

renault Capture-5

Intelligent idées

Nastupujeme. Podľa fotografií určite spoznáte, že prístrojová doska je evolúciou z Clia. Nájdeme tu veľa spoločných dielcov ako volant, prístroje, multimediálny systém, klimatizáciu. Jednotlivé dielce sú však zabudované do novo tvarovanej palubnej dosky. Na prvý pohľad je všetko jednoduché a prehľadné. Výrobca použil tvrdšie plasty, ale výčitku k nim žiadnu nemám, spracovanie je na úrovni. Captur si zaslúži veľkú pochvalu za využitie vnútorného priestoru a som si istý, že viac miesta u konkurencii tak ľahko nenájdete. Nemám úplné porovnanie vrátane premeriavania priestoru, ale načo by to bolo, tu ide o pocit a záujemcovia o Captur si to určite radi sami overia. Dôvod väčšieho priestoru je vyšší posed a vzadu posuvná lavica, s ktorou môžete pohybovať v rozsahu 160 mm. V konečnom dôsledku tak vyššie postavy nebudú bojovať s priestorom pre nohy. Batožinový priestor má od 377 do 455 litrov v závislosti od polohy zadnej lavice. Celkový maximálny objem batožinového priestoru je 1 235 litrov. Posuvná lavica je jedným z chytrých riešení, ktoré Captur ponúka. Ďalším je odkladacia schránka pred spolujazdcom, ktorá je vlastne zásuvka. Je praktická a objemná ,veď ponúka priestor s objemom 11 litrov. Manipulácia z miesta vodiča je bezproblémová. Zväčšenie počtu odkladacích miest umožňuje aj odkladací priestor medzi sedadlami, kde si len jednoducho zacvaknete vaničku do otvoru na stredovom tuneli. Čo určite poteší a zaujme rodiny s deťmi, ale nielen ich, sú praktické odopínateľné poťahy. Jednoducho sú to poťahy upevnené na sedačke pomocou klasického a suchého zipsu. Keď poťahy zašpiníte, jednoducho ich odopnete, hodíte do práčky a naspäť vrátite čistý poťah. Ak vás omrzí jedna farebná kombinácia, na výber máte osem možností, a tak si namiesto nej zapnete inú farebnú kombináciu. Je to skutočne praktické a inteligentné riešenie. Jednou z ďalších inteligentných riešení je multimediálny systém R-Link, ktorý ponúka navigáciu Tom Tom a správa sa ako inteligentný dotykový mobil. Praktické riešenie, ktoré musím spomenúť, nájdeme na rozhraní vonkajšieho priestoru a interiéru. Sú ním bočné dvere. Tie totiž zobrali na seba aj funkciu ochrany bočných prahov, a tak sa vám nestane, aby ste si pri nastupovaní a vystupovaní ušpinili nohavice.

renault Capture-8

Le turbomoteur

Súčastná doba velí turbomotorom, či už sa nám to páči alebo nie. Samozrejme, nejde o žiadnu športovú výkonnú verziu, turbomotory plnia aj funkciu základnej motorizácie. Základom je trojvalec 0,9 TCe, nad ním jedna-dvojka TCe a pre praznivcov dízlu jedna-päťka. My sme mali na test 0,9-litrový trojvalec spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. K tomuto motoru dostanete výhradne len manuálnu prevodovku.

Po naštartovaní motor neutají svoj trojvalcový charakter, ktorý sa však po zahriatí upokojí, úplne však nezanikne. Kultivovanosť nedosahuje úrovne štvorvalcových bratov, ale snahu konštruktérov o vyváženie a voľné uloženie im nemožno odoprieť. Druhá vec, ktorú zaznamenáte, je zvuk. K trojvalcom som počul rôzne prirovnania ako mixér, cirkulár a podobne. Áno, k zamatovému zvuku mu chýbajú ešte ďalšie tri valce, ale to by sme boli už úplne niekde inde. Je ťažké opísať zvuk. Keď si spomeniem na svoje detstvo, keď maminka pripravovala zákusky a používala mixér z dávnej éry, prejav Capturu by som k tomuto rozhodne neprirovnal, to by som mu veľmi krivdil. Nie je to zlé, ale niečo tomu ešte chýba. Motor má vcelku vlažný charakter a zhruba do 2-tisíc otáčok sa zbiera pozvoľna. To sa dalo však čakať, objem 0,9 litra, aj keď preplňovaný turbom, športový charakter môže mať veľmi ťažko. Nad 2-tisíc otáčok sa preberá k životu a prvý zaujímavý moment je medzi 3- a 3,5-tisícmi otáčok, potom akoby zvoľnil okolo 4-tisíc otáčok a druhý prejav chytí pri 5-tisíc otáčkach. To sa začínate tešiť, aha, niečo sa začína diať, aby vám elektronika pri 6-tisícových otáčkach klepla po prstoch, respektíve po nohe a vrátila vás do reality. Základný motor je vyslovené mestský typ pohonu na občasné krátke výlety mimo mesto. Osobne by som si zvolil za pohon jedna-dvojku, ale to je vyslovene individuálne a každý sa rozhoduje podľa vlastných preferencií. Ako zaujímavosť spomeniem možnosť navoliť si pri silnejšej motorizácii zvuk motora v interiéri od Clia Cup cez Clio V6 až po Nissan GT-R.

renault Capture-11

Tour de Slovaquie

Ako však jazdí Captur? Nové Clio jazdí výborne a Captur je na tom podobne, a to aj napriek vyššiemu podvozku. Zadná náprava je jednoduchá, naladená mäkšie, takže sa Captur na nerovnostiach trochu hojdá, ale ak ho pošlete do zákruty vo vyššom tempe, ako je zvyčajné, nenechá sa rozhodiť, a to ani v prípade, že sú tam nerovnosti. Ovládanie volantu nie je preposilované a na jeho otočenie reaguje Captur celkom živo. Čo poteší, je schopnosť podvozku vyrovnať sa s nerovnosťami našich ciest. Žiadne nárazy od kolies sa nekonali, podvozok zhltne aj kdejakú jamu. Toto sa hodí aj pri výletoch mimo vozovky, lebo Captur vďaka výške podvozku 200 mm zvládne prekvapujúco veľa. Musí mať však dostatok trakcie na prednej náprave, nakoľko nedisponuje pohonom 4×4. Jeden však nikdy nevie a možno sa časom dočkáme aj verzie s pohonom všetkých kolies.

Sumár

Renault postavil veľmi vydarený crossover. Okrem pekného dizajnu a neskutočného množstva individualizácií je to predovšetkým priestranný a praktický interiér, čím dáva konkurencii na frak. Rovnako zaujmú aj inteligentné riešenia, ktoré spríjemnia užívateľom život na cestách. Vychádza z úspešného Clia, ale ponúka viac priestoru a aj módny trend Crossoverov. Rozhodne je vhodný pre naše drahé polovičky, ktoré si ho môžu farebne vyskladať, ako im srdce ráči a rovnako pre rodinky s deťmi. Captur ma veľmi zaujal a skutočne sa vydaril. Vo svojom vlastnom rebríčku malých crossoverov by som ho zaradil na pomyselný vrchol. Konkurencia má nad čím premýšľať a uvidíme, s čím skôr alebo neskôr dorazia, zatiaľ má však Captur o predajný úspech postarané.

renault Capture-15

Bonus na záver

Testér Danko Captur otestoval a využil ho na cestu do školy a späť. Odviezol sa aj na voľby prezidenta a krátky výlet. „Musím povedať, že je veľmi pekný a keď posunieš lavicu dopredu, tak som bližšie pri tebe. Zapni tam zvuk motora z Nissanu GT-R. Jáj, to je len pri jedna-dvojke, trošku som na to zabudol. “

Hodnotenie

+ pekný vzhľad – charakter základného motora

+ množstvo individualizácie – len päťstupňová prevodovka

+ chytré riešenia

+ priestranný a praktický interiér

Auto zapožičala spoločnosť Kestler, s. r. o., Panónska cesta 5, 851 04 Bratislava, testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com.

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:  0905 273 416, 0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201