INZERCIA +421 905 273 416, +421 905 273 414

Test Citroën C-Elysée 1.2 VTi

Test Citroën C-Elysée 1.2 VTi

Lacné autá s cenovkou „od“ boli ešte pred pár rokmi vcelku odsudzované a pozerali sme sa na ne s opovrhnutím. Lenže, čo ak pre niekoho predstavuje ideálne auto? Ako by malo také auto vlastne vyzerať? Musí mať dostupnú cenu, veľký vnútorný priestor a obrovský batožinový priestor. My sme taký ideál našli, je to nový Citroën C-Elysée. Možno vás prekvapilo, že práve Citroën, veď základ tejto kategórie predstavila Dacia so svojím Loganom, pokus prišiel aj z Mladej Boleslavy v podobe Fabie Junior. Prvý spomínaný Logan sa stal okamžite úspešný a výborne sa predával. V poslednom čase najnovšie počiny v danej triede sú modely ako Škoda Rapid, Peugeot 301 a práve testovaný Citroën C-Elysée. Prečo nás Citroën tak zaujal a príjemne prekvapil?

Peniaze až na prvom mieste

Typický zákazník o model danej kategórie má svoj rebríček hodnôt približne zostavený tak, ako som naznačil v úvode o „ideálnom aute“. Určite výber a kúpa auta nie je na pár riadkov textu a vedú sa o tom siahodlhé úvahy a debaty. Pohľad do cenníku C-Elysée však ukazuje, že už základná verzia s motorom 1.2 VTi má čo ponúknuť a výbava nie je vôbec zlá, obsahuje bezpečnostnú výbavu v podobe airbagov, stabilizačného systému, elektrický posilňovač, centrálne zamykanie, elektrické okná vpredu, palubný počítač, výškovo nastaviteľný volant, nárazníky vo farbe karosérie. Náš testovaný model obsahoval oproti základu elektricky ovládané okná aj vzadu, elektricky ovládané spätné zrkadlá, rádio, teplomer a predovšetkým klimatizáciu. Nižšia cena je síce vykúpená kompromismi, ktoré nás sprevádzali počas testu.

ely011

Priestor

„Ideálne auto“ musí mať dobrú cenu, to som už spomínal, Citroën však pri konštrukcii C-Elysée zohľadnil aj ďalší faktor, a to je priestor tak  interiéru, ako aj často sledovaný priestor na batožinu. C-Elysée má až 506-litrový batožinový priestor. Priestor je to skutočne obrovský, ktorý navyše môžete zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Všetko zatiaľ vyzerá ideálne, takže čakáte, že príde asi nejaké „ale“. Áno, nájdeme tu určité kompromisy. Batožinový priestor je obrovský, ale vstupný priestor je úzky. Ďalším detailom sú obrovské háky, ktorými je kryt batožinového priestoru uchytený. Na veku batožinového priestoru nenájdete žiadne tlačidlo na otvorenie a nejaké obloženie z vnútornej strany by ste hľadali márne, je tu čistý plech.

C-Elysée okrem batožinového priestoru boduje aj vnútorným priestorom. Auto má nadpriemerný rázvor, čo poznáte hlavne na zadných sedadlách. Keď som si sadol dozadu, pred kolenami mi zostávalo približne  5 cm priestoru, čo je pri mojej výške 181 cm slušný priestor. Priestor nad hlavou a priečny priestor považujem za taký štandard.

 ely006

 

Interiér s kompromismi?

Určite, aj v nadpriemerne priestrannom interiéri nájdete kompromisy, nízka cena si žiada svoje. Opierky hlavy na zadných sedadlách sú skôr symbolické, rozhodne nie plnohodnotné a nastaviteľné. Dvere majú obloženie s jedného kusu plastu, ale to predpokladám čakal každý. Čo ma zamrzelo, sú kompromisy u vodiča C-Elysée. Volant je len výškovo nastaviteľný a hľadanie ideálnej polohy za volantom mi zabralo dosť času. Aj tu som musel urobiť kompromis, lebo skutočne ideálnu polohu som nenašiel. Sedačky majú kratší sedák, ale sú pohodlné. Rovnako som si musel zvyknúť na ovládanie elektrických okien, ktoré majú ovládanie pred radiacou pákou. Ruka mi automaticky hľadala ovládanie na madle dverí. Palubná doska je vcelku slušná, tvrdšie plasty k tejto cenovej relácii proste patria. Pochvalu si zaslúži celkové spracovanie.

 ely008

Len základný motor?

Najdostupnejší C-Elysée má pod kapotou trojvalcový motor 1200 cm3 VTi. Automobilka tvrdí, že bol skonštruovaný aj na život na miestach s nekalitným benzínom. C-Elysée je vyrobený prioritne pre východné trhy, motor nie je výnimka. Výkon má 72 koní, točivý moment má hodnotu 110 Nm, počas jazdy však pôsobí vyšším výkonom. Pohľad do technického preukazu odhalí pohotovostnú hmotnosť 1 020 kg, takže tu máme štíhleho atléta, ktorému je výkon tohto motora dostatočný. C-Elysée sa najlepšie cíti v rozsahu od 4 000 do 5 000 ot/min., jazda mestom je svižná a agilná a zvuk motora je, povedzme, zaujímavý. Rozhodne neznie ako nejaký trojvalcový mixér. Zrýchľuje plynule, ako sa dostávate nad hranicu 100 km/h  akcelerácia začína postupne slabnúť, pri rýchlosti 140 km/h tu už začína trochu protestovať aj podvozok. Ideálna cestovná rýchlosť bola 120 km/h. Motor je celkom tichý a veľa toho nevypije. Na diaľnici sa spotreba pohybovala okolo 6,5 – 7 litrov, v meste sme jazdili za 6 litrov s ľahkou nohou dokonca za 5 litrov a najnižšia spotreba počas testu sa rovnala 4,8 litra. Na veľkosť vozidla sú to primerané parametre, navyše sme časť cesty absolvovali v zostave 2,5 posádky (vrátane nášho testovacieho jazdca Danka). C-Elysée je také typické auto na presun z bodu A do bodu B, párkrát s ním vyraziť na dovolenku plus mestské nákupy. Nie je to na vymetanie okresných kľukatých ciest, ale to azda majiteľ C-Elysée vyžadovať ani nebude.(Nesmie sa volať však Sebastian Loeb, ktorý bude tento rok jazdiť na majstrovstvách sveta v cestných automobiloch WTCC práve na C-Elysée.) Rozhodne tento motor považujem za ideálnejší ako drahší diesel. Summa summarum základná motorizácia je postačujúca, nesklame ani spotrebou, ani dynamikou je to také vaše „ideálne auto“. Úlohu rodinného auta a približovadla do práce zvládne s prehľadom.

ely001

Jazda so základom? Prekvapenie.

Hlavné priority dostupného auta sme  de facto  vyčerpali a dostávame sa k jazdným vlastnostiam, ktoré bývajú často pri cenovo dostupných autách slabinou. Citroën prezentuje C-Elysée ako model na nekvalitné cesty typické pre východné trhy, ktoré veľmi dobre poznáme aj u nás. C-Elysée sa práve na našich cestách cíti ako doma. Do vienka dostal aj netypicky vyššiu svetlú výšku 142 mm, ktorá mu umožňuje prekonávanie nástrah našich ciest, ale aj jednoduchšiu dopravu rodín na chalupy za relaxom. Počas jazdy sa karoséria nakláňa, zadná náprava si sem-tam odskočí a pri rýchlosti nad 140 km/h jazda s C-Elysée už je mierne neistá.

Určite vás zaujíma, ako sa správa C-Elysée pri bežnej jazde. Tu si Citroën zaslúži obrovskú pochvalu, ako dokáže byť pohodlný. Naše tankodromy zvláda nonšalantne, žiadne veľké nárazy od podvozku sa do interiéru neprenášajú. Dovolím si tvrdiť, že C-Elysée zvládne aj horšie cesty, ako sú tie naše. Toto všetko podčiarkuje výborné odhlučnenie a z komfortu by si mali brať príklad aj výrobcovia s podstatne drahších a vyšších tried. Trojvalec spojený s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, predstavuje lacnejšie riešenie, takže sme znovu pri kompromisoch, ktoré k lacnejším autám jednoducho patria. Prevodovka síce nie je najpresnejšia, ale je to len zvyk a po pár kilometroch ju budete mať v ruke. Diaľničných 130 km/h točí motor približne 4 000 ot/min. Od základného motora a od jedného z najlacnejších áut na trhu netreba očakávať viac ako základné jazdné vlastnosti. Majiteľov však poteší komfortom jazdy, ktorý mu dokáže závidieť aj podstatne drahší automobil.

ely012

Tak sa ukáž, Francúz

Možno ste si pri čítaní testu položili otázku, prečo som nezačal vzhľadom C-Elysée, tak ako zvyknem pri písaní testov. Odpoveď je jednoduchá, pri autách kategórie „od“ vzhľad nie je najväčšia priorita. Urobil som si krátky prieskum a väčšina majiteľov si vyberala auto na základe vyššie spomínaných priorít, len jeden dal na rovnakú misku váh vzhľad a bol to práve C-Elysée. Vzhľad C-Elysée patrí medzi skutočne silné stránky tohto auta. Je elegantný a príjemný, rozhodne nepôsobí lacno a obyčajne.

20140224_132712 - kópia

Sumár

C-Elysée je celkom pekné, priestranné, a predovšetkým cenovo dostupné auto pre široké masy, stvorené aj vďaka finančnej kríze. Ak si vyberáte automobil tejto kategórie, rozhodne nevynechajte showroom Citroënu. Najväčší zmysel mi dáva práve testovaná základná motorizácia. C-Elysée do bodky spĺňa funkciu prepravcu z bodu A do bodu B za rozumné cenové náklady.

 

Bonus na záver

Danko sa zúčastnil nášho testu a bol veľmi nedočkavý, keďže minulý test ho minul. „ Je to tu obrovské a nič ma nenatriasa, ako keď sme išli tadiaľto minule. Kufor má parádny a pozri, zasa je tu ten sploštený športový volant. Naozaj Loeb bude na ňom pretekať? Už sa teším na preteky.“

ely013

Hodnotenie

+ pozdĺžny priestor                                 – pevné zadné opierky hlavy

+ komfortná jazda                                   – úzky vstupný otvor batožinového priestoru

+ tichý motor a interiér

+ nízke prevádzkové náklady

Auto zapožičala spoločnosť Motor Partner, s. r. o., Panónska cesta 22, 851 04 Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 416,  0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201