INZERCIA +421 905 273 414, +421 905 273 416

Na cestách pribúda mŕtvych

Na cestách pribúda mŕtvych

Ako vyplýva zo štatistiky dopravnej polície, v uplynulom roku sme na cestách Slovenska zaevidovali 13 535 dopravných nehôd, čo je oproti počtu 13 307 z roku 2014 o 228 dopravných nehôd viac. Každoročne sa znižujúci počet dopravných nehôd na našich cestách tak spokojnosť nad vývojom v tejto oblasti prekazil okrem počtu nehôd aj počet obetí, ktorý sa ustálil na cifre 274, čo je o 15 obetí na cestách viac ako v roku  2014.

Kto alebo čo zapríčinilo tento neradostný nárast? Boli to policajti, ktorých, napriek posile v podobe pribúdajúcich moderných technických  zariadení, by sa žiadalo vidieť na našich cestách častejšie? Sú to cestári celý rok sa pripravujúci na zimu a keď konečne trošku postraší, tak sú z toho takí zľaknutí, že v lete nedokážu zbadať výtlky? Alebo sú to tí, ktorých smrť dobehla napriek ich rýchlej jazde? Pri zmienke o porušovaní maximálne povolenej rýchlosti je potrebné pripomenúť, že rýchlosť sa dlhoročne drží na popredných miestach štatistík dopravných nehôd, pričom patrí medzi najčastejšie príčiny smrteľných nehôd. Zo štatistiky vyplýva, že medzi obeťami, ktoré prišli o život na našich cestách, bolo 152 vodičov a ich spolujazdcov usmrtených v motorových vozidlách, 80 chodcov, 26 motocyklistov a šestnásť cyklistov. V porovnaní s rokom 2014 sme zaznamenali na cestách Slovenska o šesť obetí menej spomedzi posádok automobilov, ale stúpol počet usmrtených chodcov o alarmujúcich 22 osôb. Ako uvádzajú policajné zdroje, až 71 percent smrteľných nehôd chodcov bolo za zníženej viditeľnosti, dve tretiny chodcov zahynuli v obci. Najviac ich zomrelo vo vekovom rozmedzí od 51 do 70 rokov. V roku 2015 sme na Slovensku mali zaevidovaných 2 843 809 motorových vozidiel, z toho bolo 2 034 574 osobných áut. Dobrý vodič musí ovládať nielen svoje vozidlo, ale v každom okamihu aj monitorovať a najmä predvídať správanie iných vodičov, ako aj často nevyspytateľných a nepoučiteľných chodcov. Na okraj – len za prvých sedemnásť tohtoročných dní boli na cestách nášho kraja usmrtení dvaja chodci, čo predstavuje oproti rovnakému obdobiu vlaňajška dvestopercentný nárast.

Našej polícií môžeme bezo sporu vytknúť viacero chýb, jedno sa jej však uprieť nedá. Prevencia, zameraná osobitne na najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, má v rozpise jej pracovných úloh dlhoročnú výdrž. Projekt Ministerstva vnútra SR a Prezídia Policajného zboru Vidieť a byť videný, ktorého cieľom je zviditeľniť účastníkov cestnej premávky, najmä deti a skôr narodených, odštartoval v apríli 2007. Reflexné doplnky zvyšujú svetelný kontrast oproti pozadiu a predlžujú vzdialenosť viditeľnosti. Odrážajú svetlo tak, že chodci sú pre vodičov motorových vozidiel viditeľní a registrovaní až na vzdialenosť 200 metrov. Od začiatku roka 2014, kedy chodcom pribudla povinnosť za zníženej viditeľnosti používať v daných prípadoch reflexné prvky alebo reflexné odevy, takmer neustále cez dostupné komunikačné kanály polícia upozorňuje rodičov detí a staršie osoby, aby nepodceňovali bezpečnostné prvky. Za tie roky ich rozdala neúrekom, najmä v školách a v domovoch dôchodcov. Len vlani sa k adresátom dostalo takmer sedemdesiattisíc reflexných prvkov.

Vidieť a byť videný sa stáva synonymom života. Je dobré to vedieť.

 

Vydavateľ: NIVEL PLUS s.r.o., Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava
Redakcia: Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava, email: petrzalskenoviny@gmail.com, tel.: 02/62801182
Šéfredaktorka: Ingrid Jarunková
Inzercia: 0905/273 414, 0905/273 416

Používanie Cookies a podmienky pre spracovanie osobných údajov: kliknite SEM.
Všeobecné obchodné podmienky