INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

Takmer zabudnuté umenie

Takmer zabudnuté umenie

         Chodíte okolo nich každý deň a už ich možno ani nevnímate. Alebo si myslíte, že umelecké diela v Petržalke neboli ničím iným, len možnosťou pre totalitných umelcov prejaviť sa. Asi vás teda prekvapí informácia, že diela tzv. socialistického realizmu možno v Petržalke spočítať na jednej ruke. Patrí k im napríklad socha s názvom Oddanosť strane od Jána Hučka, ml.. 

J. Hucko - Oddanosť strane
J. Hučko – Oddanosť strane

Kto sú autori ďalších umeleckých diel a kde sa nachádzajú, vieme vďaka práci Martina Kleibla. Jeho dvaja knižní sprievodcovia po Petržalke sú plní zaujímavých informácií aj pre návštevníkov nášho sídliska. Je preto len prirodzené, že jeho aprílová prednáška  bola súčasťou sprievodných podujatí k výstave Miestnej knižnice – Petržalka v rokoch 1973 – 1989. Pred plnou sálou v pobočke knižnice na Prokofievovej ulici začal čiernobielou fotografiu seba samého –  chlapca uprostred panelov z roku 1987.

Ako povedal, jeho púť za umeleckými artefaktmi začala v roku 2003 kúpou prvého digitálneho fotoaparátu. Takýto spôsobom chcel zakonzervovať najmä tie, ktoré začali pomaly miznúť buď pod polystyrénom zatepľovania panelákov, či len tak, bez príčiny, nevedno kam. Autorov niektorých sa mu doteraz nepodarilo vypátrať, s inými sa pozná osobne.

Akademický sochár Juraj Mihálik je autorom sochy v tvare stromu (1983)  na Osuského ulici. a podľa informácií, ktoré odzneli na prednáške, údajne odmietol spoluprácu s ŠtB, a tak za sochu nielenže nedostal žiaden honorár, ale mu ju ani nedovolili dokončiť. Jeho ďalšie dielo pred ZŠ na Tupolevovej ulici s názvom Strom vzdelávania malo tiež zaujímavý osud.

Mihalik - Stlp vzdelavania
J. Mihalik – Stĺp vzdelávania

Podľa informácií, ktoré M.Kleibl získal od samotného J. Mihálika, po osadení sochy vzniesla riaditeľka školy protest a žiadala ÚVKSS, aby bola socha odstránená, pretože deti budú chodiť do školy „k tej krave“, čo brala osobne. ÚVKSS nariadilo FVU, aby vec prehodnotila, ale nakoľko už bol perestrojkový odmäk, komisia sochu odobrila a do zápisnice navrhla vymeniť riaditeľku za riaditeľa, keďže „chodiť do školy „k býkovi“ nebude pre muža urážlivé. (V súčasnosti je dielo čiastočne rozobraté, krava ukradnutá.) Tieto perzekúcie a  zákazy tvoriť  napokon spôsobili, že sa autor začal venovať najmä keramike. Originálne dizajnové šálky a čajníky podľa jeho patentov sa dodnes predávajú po celom svete. Lúky sú domovom Zamysleného (alebo Zenového) dievčaťa, bronzovej plastiky od Vladimíra Havrillu. Dievča kľačí na troch kvádroch, ktoré podľa slov autora pochádzajú zo zbombardovaného Mostu Františka Jozefa. Ako na prednáške spomenul Martin Kleibl, autorovi plastiky neprekáža, že tieto kvádre sú často objektom sprejerov. Vraj aj toto je spôsob, ako môže umelecké dielo komunikovať s okolím.

smyklavky01
A. Bilkovič – Šmykľavky

A komunikatívne diela tvoril aj Alexander Bilkovič. Jeho umelecké šmykľavky na Hrobákovej ulici  sú dôkazom, že autormi detských ihrísk môžu byť aj umelci.

Celkovo M. Kleibl napočítal v Petržalke takmer 70 umeleckých diel. V zmysle nariadenia z roku 1965 boli podľa dôležitosti stavby 0,5 až 2% z jej nákladov vyčlenené práve na umelecké stvárnenie. Paradoxne, po roku 1989 počet diel klesol a priestor na umeleckú sebarealizáciu už nemali viacerí, ale len vybraní jednotlivci či jednotlivec.

Anton Vranka a Olga Vranková
Anton Vranka a Olga Vranková

Ako sme v úvode spomínal, niektoré diela zakryli či celkom odstránili majitelia bytových domov kvôli zatepľovaniu, iné jednoducho zo dňa na deň zmizli bez stopy. Ostali po nich len fotky M. Kleibla.

Nástenná maľba Mier
Nástenná maľba Mier

Ale pri jednej konkrétnej maľbe mu fotka ako spomienka podľa vlastných slov nestačila. Od detstva sa z okna díval na monumentálnu maľbu Mier na dome na Osuského ulici. A len vďaka jeho úsiliu je súčasťou Petržalky i dnes. Podarilo sa mu presvedčiť majiteľov bytov, dohodnúť sa so správcom domu Jozefom Pitrom a kontaktovať autora diela Jozefa Porubčina a dokonca i horolezca Stana Martona, ktorý ju v 1985 maľoval a kvôli M. Kleiblovi ju po 30 rokov maľoval opäť.

Horolezec-maliar Stano Marton
Horolezec-maliar Stano Marton

Vďaka podpore ľudí, ktorí prispeli do jeho zbierky, Nadácii Tatrabanky a Slovenskej národnej galérii sa maľba na stenu už zatepleného domu vrátila.

Obnovený Mier
Obnovený Mier

A tak sa kruh uzavrel a Martin Kleibl stal neoddeliteľnou súčasťou histórie petržalských umeleckých diel.

Michaela Dobríková

Foto – archív Martin Kleibl

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201