INZERCIA +421 905 273 416, +421 905 273 414

O parkovaní prišla diskutovať stovka ľudí

O parkovaní prišla diskutovať stovka ľudí

Zaujíma ešte vôbec Bratislavčanov, ako chcú samosprávni politici vyriešiť parkovanie v hlavnom meste? Zdá sa, že veľmi nie. Sála Ateliéru Babylon na Námestí SNP pre vyše 400 ľudí, kde sa konala verejná diskusia o primátorovom návrhu parkovacej politiky, bola plná sotva z jednej tretiny. Návrh Všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel prišli prítomným predstaviť, primátor Ivo Nesrovnal, predseda Komisie dopravy a informačných systémov Jozef Uhler, vedúca oddelenia stratégie a projektov hl. mesta Želmíra Greifová a referent tohto oddelenia Ivan Bútora.

Primátor na úvod povedal, že cieľom stretnutia s občanmi bolo informovať o návrhu, vysvetľovať ho a vyvracať mýty, ktoré sa okolo neho šíria. Pokračoval tým, že so zástupcami mestských častí už dva roky rokujú o podobe parkovacej politiky v Bratislave a návrh VZN je výsledkom týchto rokovaní. Podľa jeho slov je dnes v meste neudržateľný stav, je zahltené zaparkovanými autami a tými, ktoré parkovacie  miesto márne hľadajú. Po rokoch diskusií je podľa neho čas začať konať, pretože Bratislava je jediným krajským mesto, ktoré nemá parkovacie pravidlá.

primátor, parkovanie

Krátko predstavil ciele parkovacej politiky ako vyčistenie verejného priestoru od množstva zaparkovaných áut (najmä tých, ktorých majitelia nemajú trvalý pobyt v Bratislave), zvýhodnené parkovanie pre Bratislavčanov, podpora alternatívnych spôsobov dopravy a napokon i motivácia získania trvalého pobytu a tým platenia daní do rozpočtu mesta.

Kto, koľko a za čo

Podľa Iva Nesrovnala nová parkovacia politika prinesie jasné pravidla pre všetkých a zabezpečí viac miest na parkovanie pre Bratislavčanov. Pričom podľa návrhov magistrátu by mal rezident, teda občan s trvalým pobytom v Bratislave, platiť za kartu pre prvé auto od 20 do 100 eur ročne (za ďalšie od 20 do 5 000 eur, pričom získanie  rezidenčnej karty má tri podmienky – trvalý pobyt v Bratislave, platný vodičský preukaz a preukázanie vzťahu k motorovému vozidlu).  V iných mestských častiach bude rezident platiť zľavnené dočasné parkovanie od 0,10 do 2,5 eura za hodinu.

parkovanie, diskusia, ludia

Abonenti, teda tí, čo nemajú v hlavnom meste trvalý pobyt, by za prvé auto mali platiť od 100 do 5 000 eur ročne. A dočasné parkovanie ich bude stáť od 0,20 do 5 eur na hodinu. O presnej výške poplatkov by mali rozhodovať jednotlivé mestské časti samostatne.

Podľa návrhu VZN vybrané financie z poplatkov za parkovanie nemajú byť zdrojom príjmov, ale regulačným poplatkom, ktoré si magistrát a mestské časti podelia v pomere 25:75 a opätovne investujú od zlepšenia statickej i dynamickej dopravy v hlavnom meste. Napriek tomu však prevádzkovateľom parkovacieho systému v jednotlivých mestských častiach nemusí byť samospráva, ale súkromník. Záleží len na rozhodnutí konkrétnej mestskej časti. Pretože podľa primátora by mal magistrát iba zastrešovať rámce pravidiel, ktoré by boli spoločné pre všetky mestské časti. Tie si však môžu pravidlá, a teda napríklad ceny parkovacích kariet či správcu systému, určiť sami na základe vlastných potrieb. A, samozrejme, budú parkovací systém zavádzať do praxe za vlastné. Magistrát namaľuje vodorovné dopravné značenie a vytvorí evidenciu rezidentov a platieb.

primátor, nesrovnal

Kto sa bude smiať naposledy

Do novej parkovacej politiky sa podľa primátora môžu jednotlivé mestské časti zapojiť podľa vlastného uváženia aj neskôr. Z veľkých bratislavských mestských častí vydali totiž  k VZN hlavného mesta SR Bratislavy kladné stanovisko len mestské časti Staré Mesto, Nové Mesto i Petržalka. Nesúhlasne stanovisko dali mestské časti Dúbravka a Karlova Ves. V Ružinove nezískal väčšinu hlasov poslancov ani súhlas, ani nesúhlas s návrhom VZN. Obyvateľom tých, ktoré sa nezapoja, vydá rezidentské karty  za 20 eur na rok magistrát, aby mali v iných mestských častiach tiež 50% zľavu na dočasné parkovanie.

Po primátorovi pokračoval v obhajobe návrhu VZN Jozef Uhler. Ako povedal, v Bratislave je dnes cca 250-tisíc áut. Neúnosnú situáciu musí teda riešiť v prvom kroku regulovanie parkovania a nie stavba ďalších parkovísk a parkovacích domov. A práve spoplatnenie parkovného má zabezpečiť, aby ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave nechávali svoje autá pred „bránami Bratislavy“ a nezahlcovali nimi mesto.

parkovanie, diskusia

Rozoštvávanie a kastovanie

V diskusii zazneli názory celého spektra. Od poďakovania pracovníkom magistrátu za návrh parkovacej politiky po výzvy, aby ten „paškvil“  spláchli a radšej sa ním nechválili. Diskutujúcich zaujímalo, či budú poplatky zohľadňovať zľavy pre dôchodcov alebo či parkovacia politika pomôže aj problematickej dopravnej situácii v okrajových častiach Bratislavy (Podunajské Biskupice). Odpoveď Jozefa Uhlera –  o akýkoľvek zľavách budú rozhodovať mestské časti samostatne a menej mimobratislavských áut znamená aj zlepšenie dopravy v uliciach mesta.

Obyvateľku Ružinova, J. Jelenčiakovú zaujímalo, prečo mesto problémy s parkovaním už dávno nezačalo riešiť regulovaním zástavby, ktorá parkovanie komplikuje. Ako príklad uviedla Daňový úrad v Petržalke, ktorý nemá parkovisko pre návštevníkov, na čo doplácajú obyvatelia napríklad Belinského ulice. A odporučila magistrátu zamerať sa na obmedzenie výstavby apartmánových domov, ktoré podmienku minimálneho počtu parkovacích miest obchádzajú. Napokon dodala, že ak si budovanie nových cyklotrás ako alternatívneho spôsobu dopravy predstavujú ako doteraz, aby naň radšej zabudli. A pripomenula cyklotrasy, náhle sa končiace obrubníkom, plné výmoľov a jám či obiehajúce zaparkované autá pri krajnici.

parkovanie, diskusia

A.Gubčo z Podunajských Biskupíc pochválil magistrát za návrh VZN a navrhol, aby rezidenti platili v iných mestských častiach plné parkovné. Dodal, že autá zaberajú verejný priestor, ktorý má patriť ľuďom.

Staromestská poslankyňa M. Uličná naopak vystúpila s ostrou kritikou. Návrh Bratislavčanov podľa nej znevýhodňuje, pretože si musia okrem rezidentskej kartičky vybaviť i ďalšiu, aby mohli parkovať v inej mestskej časti. A za svoje peniaze nedostanú žiadnu protihodnotu. Mesto by v prvom rade malo budovať  nové parkovacie miesta, zlepšiť dostupnosť MHD a až potom od ľudí pýtať za parkovanie peniaze.

Mnohí prítomní poukazovali na to, že magistrát hádže vinu za problematické parkovanie len tých, čo nemajú v Bratislave trvalý pobyt, hoci tu bývajú alebo pracujú. Nepáčilo sa im, že tak štve ľudí proti sebe a  že sa z neriešenia dlhodobých a predvídateľných problémov vyviňuje na ich účet.

primátor, nesrovnal

Návrh VZN o „spoplatnení“

Diskutujúcich zaujímalo aj to, prečo mesto vydáva súhlasné stanoviská k zmene vnútroblokových priestorov na parkoviská a druhou rukou predáva plochy vyčlenené na parkoviská súkromným investorom a mení na stavebné parcely. Nepáčilo sa im ani navrhované rozmedzie poplatkov za dočasné parkovanie. Poukazovali na to, že ak jedna mestská časť schváli jeho maximálnu výšku, okolité ju budú nasledovať, aby sa vyhli tomu, že sa k nim bude chodiť parkovať lacnejšie. Pán Černák zo Starého Mesta navrhol, aby sa návrh VZN o dočasnom parkovaní premenoval na návrh VZN o „spoplatnení, pretože to je jeho podstata. Pripomenul, že tí, čo o návrhu rozhodujú – primátor i starostovia mestských častí, si na rozdiel od bežných občanov, s platením a parkovaním hlavu lámať nemusia. A poradil primátorovi, že ak chce od ľudí pýtať peniaze za parkovanie, mal by pre nich najprv vybudovať parkovacie miesta.

Pre množstvo pripomienok a podnetov, ktoré občania k návrhu VZN zaslali a ktoré magistrát spracúva, primátor  Nesrovnal  predloží návrh parkovacej politiky na hlasovanie na mestskom zastupiteľstve až v decembri. Teda o mesiac neskôr ako plánoval.  Po jeho schválení mestské časti podľa primátora získajú kompetencie, aby  mohli začať s prípravou parkovacej politiky na svojom území už od nového roku.

 

  • Jaroslav Kostial

    Parkovat sa bude dat iba na parkoviskach ako doteraz a naviac budu vyhradene miesta na vybranych miestnych komunikaciach pre docasne parkovanie. Spravne rozumiem ? Cize vsetky tie siroke petrzalske chodniky, rozne neoficialne plochy, na ktorych parkuje stovky aut budu odrazu prazdne a ked tam clovek zaparkuje, tak mu odtiahnu auto ?

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 416,  0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201