INZERCIA +421 905 273 414, +421 905 273 416

Už nielen noclaháreň, ale aj parkovisko?

Už nielen noclaháreň, ale aj parkovisko?

Celkom určite sa zhodneme v tom, že situácia s parkovaním v Petržalke je zúfalá. Parkovanie sa nedá vyriešiť a už vôbec nie za jedno či dve volebné obdobia, celkom určite sa však dá postupne zmierňovať jeho dopad na naše prostredie.

Autá neustále pribúdajú a rozhodnutie urobiť s tým niečo sa už nedá viac odkladať. Potrebujeme pravidlá, ako je to všade v civilizovanom svete. Všetci vidíme a máme s tým osobnú skúsenosť, že autá stoja už takmer všade – na chodníkoch, cestách, tráve, spevnených plochách, ihriskách, skrátka na všetkých verejných priestranstvách. Mestská polícia i samospráva privierajú nielen jedno, ale často aj obe oči – veď keď nie je kde parkovať… Ale povedzme si úprimne – je to opodstatnený argument? Ak nemám kde zaparkovať, znamená to, že môžem obmedzovať chodcov, zabrániť príjazdu sanitke či požiarnemu vozidlu alebo ničiť verejnú zeleň? Kúpim si auto (druhé, tretie…), motorku, bicykel – a samospráva staraj sa, kde zaparkujem? A sú nás desaťtisíce… Ak chcem mať nejaký majetok, pôžitok – má sa oň starať niekto iný?

hasiči

Asi sa však zhodneme aj v tom, že okrem parkovania by sme mali riešiť aj priechodnosť ciest, uvoľniť chodníky pre peších, mamičky s kočiarmi, pre ľudí na vozíkoch, mali by sme chrániť zeleň a vrátiť vnútrosídliskové priestory pôvodnej funkcii – oddychu, relaxu a športu.

Cieľom zavedenia parkovacej politiky by malo byť efektívne využívanie parkovacích kapacít, ktoré sú limitované priestorovými možnosťami a počtom parkovacích miest. Pri takom počte obyvateľov (a nielen tých s trvalým pobytom), domácností a áut, ktoré v Petržalke sú a budú, nie je možné zabezpečiť, aby nielen dnes, ale aj zajtra, o rok či o päť rokov mali všetky autá kde zaparkovať. To by sme museli mať Petržalku nafukovaciu alebo by sme museli zlikvidovať všetky ihriská, športoviská, spevnené plochy, chodníky, všetku zeleň – a ani to by asi nestačilo. Kedysi sa Petržalke hovorilo nocľaháreň – nemali by sme dopustiť, aby k tomu označeniu pribudlo aj parkovisko.

parkovanie

Cieľom parkovacej politiky je a musí byť postupné vytváranie podmienok na to, aby ľudia vymenili – tam, kde sa to dá – autá za bicykel, mestskú hromadnú dopravu či chôdzu. Z hľadiska celospoločenskej zodpovednosti by dobrá parkovacia politika mala smerovať aj k ochrane životného prostredia, kvality ovzdušia. A mala by aj zabrániť ďalšiemu devastovaniu zelene, ničeniu chodníkov, ktoré neboli stavané na záťaž automobilmi či devastácii verejného priestranstva, pretože to má byť priestor pre všetkých, nielen pre motoristov.

V mnohých slovenských ale aj európskych mestách riešia situáciu zavedením rezidentského parkovania (veď samospráva je tu pre vlastných obyvateľov). Opäť treba povedať, že to nie je zázračný mechanizmus, ktorý zo dňa na deň všetko vyrieši. Štúdia pod zložitým názvom Posúdenie dopravno-technického riešenia, ktorú pre mestskú časť vypracoval Výskumný ústav dopravný v Žiline však preukázala, že ak sa nám podarí vylúčiť už len cezpoľných, uvoľní sa až do 20% parkovacích miest pre Petržalčanov! To vôbec nie je malé číslo! Ruku na srdce – koľkí z vás aspoň raz za týždeň nezanadávajú, keď parkovacie miesta pri vašom dome obsadzujú autá s mimobratislavskou ŠPZ? Uprednostniť a zvýhodniť rezidenta je teda cesta osvedčená a správna.

Ale povedzme si ešte o parkovacích kapacitách – o počtoch parkovacích miest. Dnes ich nedostatok odhadujeme na cca 20 tisíc – o rok to už bude nepravdivý údaj. Otázka znie, kto, kde a za čo má tieto kapacity doplniť a či zaviesť najprv rezidenčné parkovanie alebo stavať parkovacie domy. Treba si uvedomiť, že nezačíname na zelene lúke, nie sme na začiatku, ale musíme riešiť situáciu, ktorá sa vyvíja a komplikuje už niekoľko desaťročí.

Ďalším z cieľov parkovacej politiky a aj odpoveďou na to, aký význam má zavedenie rezidentského parkovania, je vytvorenie takého prostredia, v ktorom bude záujem o výstavbu hromadných garáží. Ak sa totiž bude dať bezhlavo parkovať takmer všade, obyvatelia nebudú mať motiváciu parkovať v garážach. A zároveň investor (to, že na to mestská časť financie nemá, je snáď už každému jasné) nebude mať motiváciu stavať garáže a predávať či prenajímať v nich parkovacie státia, ak obyvatelia a návštevníci budú mať stále možnosť bezplatného parkovania na ulici, navyše, keď sa toleruje zlé parkovanie a parkovanie na plochách vybudovaných na iný účel. Nie je ničím výnimočným, že aj garáže, ktoré si vybudujú administratívne komplexy pre vlastných zamestnancov, sú prázdne – veď aj ich zamestnanci majú možnosť bezplatne a často aj beztrestne zaparkovať takmer hocikde. Aj preto považujem zavedenie rezidenčného parkovania za kľúčový krok, jeden z prvých, ktoré je potrebné zaviesť.

Snáď len malú poznámku k tomu, kde tie toľko žiadané parkovacie domy stavať – dostávam totiž množstvo otázok na to, koľko sme ich už postavili – no, odpoveď je, žiaľ, ani jeden. A to nielen preto, že na to nemáme a že platí to, čo som napísal vyššie, ale aj preto, lebo voči všetkým zámerom, ktoré sa zatiaľ objavili, sa zdvihla vlna odporu a ľudia spisovali proti nim petície. Chcú síce od nás, aby sme riešili parkovanie, chcú niekde parkovať, najlepšie hneď pri dome (a všetci), ale stavanie garáží odmietajú – nech ich staviame niekde inde – ale kde?

Parkovacia politika v Petržalke je ešte stále vo fáze príprav, mnohé veci sa ešte stále dolaďujú a dopracúvajú. Všetky tie materiály, ktoré boli za ostatné tri roky predmetom rokovania petržalských poslancov sú maličkými krokmi, ktorými smerujeme ku kompromisným riešeniam – pomaly, postupne sa prostredníctvom tých detailov, na ktorých sa zhoduje väčšina poslancov, posúvame stále ďalej. Ubezpečujem vás, že tak, ako bude celá filozofia vyzerať vo svojej finálnej verzii, bude určite na prospech Petržalčanov a Petržalky, a to nielen v súčasnosti, ale aj v budúcnosti. Parkovacia politika nie je otázkou jedného volebného obdobia a poslanci, ktorí sa k nej postavili čelom dokázali, že nie je ani otázkou vlastnej sebeckej potreby znovuzvolenia.

Vladimír Bajan,

strarosta Petržalky

  • Host

    Alibizmus ako vysity. Bohuzial, samosprava nebola az tak aktivna, ked sa rusili existujuce parkoviska aby sa na ich mieste vybudovali novostavby, ako napriklad na Krasnohorskej, kde na ukor parkovacich miest, ktorych tam bol dostatok aj pre okolie, postavili nacierno apartmanovy dom ABA legalizovany dodatocne. A tak okrem zrusenia parkovacich miest pribudli este aj dalsie auta obyvatelov ciernej stavby.

    Ak by som nebol presvedceny o dokonalej cestnosti zamestnancov samospravy, stavebneho uradu a inych organov, mohol by som sa dokonca domnievat, ze stavba bola legalizovana za uplatok.

    A teraz si zrazu mozeme precitat tieto silacke recicky o nutnosti vystavby garazi…

  • barney222

    jedna otazka pan Bajan, ak si zaplatim za parkovaciu kartu budete mi nieco garantovat ze za tie peniaze dostanem nejaku sluzbu, alebo len mozno budem mat volne miesto pred domom. Ja si mam nieco zaplatit a mozno dostanem za to nejaku sluzbu??? MOZNO?!

  • Servis PC Bratislava

    Same blbosti a co tak s nasich penazi budovat velke podzemne parkoviska? Kolko parkovacich miest sa vybudovalo od komunistov? Preco dovolia vsade v zvysnej zeleni novu zastavbu bez parkovacich miest?

  • WTF? A čo takto nestavať stále nové a nové domy, kdekoľvek kde ešte dokáže na zem zasvietiť slnko?

Vydavateľ: NIVEL PLUS s.r.o., Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava
Redakcia: Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava, email: petrzalskenoviny@gmail.com, tel.: 02/62801182
Šéfredaktorka: Ingrid Jarunková
Inzercia: 0905/273 414, 0905/273 416

Ochrana osobných údajov: kliknite SEM.