INZERCIA  +421 905 273 414,  +421 905 273 416

Anketa a petícia o 4 –prúdovej ceste zobudili magistrát

Anketa a petícia o 4 –prúdovej ceste zobudili magistrát

Keby nebolo ankety či petície proti 4 – prúdovej ceste pri Chorvátskom ramene, mnohí obyvatelia domov v okolí ramena by sa dozvedeli o skutočných dôsledkoch výstavby až pri zvuku pílenia stromov. Anketa však priniesla nielen odpovede 2233 respondentov, ale nastolila aj vážne otázky o zodpovednosti za politické rozhodnutia a chýbajúcej verejnej diskusie.

Prieskumy nielen pred voľbami

Otázky ktoré nastolila anketa sa pretavili do požiadaviek petície. Predstavitelia občianskych združení a osobnosti Petržalky žiadajú v petícii proti štvorprúdovej ceste pri Chorvátskom ramene nielen centrálny mestský park a cyklotrasy, ale žiadajú o novú kultúru v komunálnej politike. Cieľom je vždy, pred akoukoľvek väčšou verejnou investíciou, urobiť dôveryhodný prieskum verejnej mienky a korektnú architektonickú súťaž. Občania Slovenska začínajú trvať na reálnej účasti na každom dôležitom rozhodnutí či zákone, ktorých dôsledky budú znášať oni a ich deti. Politici by mali mať povinnosť pri dôležitých rozhodnutiach a zákonoch efektívne komunikovať s odbornou verejnosťou a obyvateľmi. Ak je pre nich seriózny prieskum verejnej mienky taký dôležitý pred voľbami, mal by byť o to dôležitejší po voľbách. Šetrením na participácií a demokratických princípoch prichádzame o miliardy.

Ešte nie je neskoro

Prvá etapa električky do Petržalky sa skončí za Starým mostom na Bosákovej. Aké bude pokračovanie druhej etapy nosného systému? Riešenie už dávno mohla priniesť medzinárodná architektonicko – urbanistická súťaž. Obyvatelia z oboch strán Chorvátskeho ramena mohli už dávno vidieť výstavu architektonických návrhov, modelov či vízií renomovaných ateliérov, ale aj ateliérov vysokých škôl či zahraničných odborníkov. Média mohli zverejňovať víťazné projekty a organizovať odborné diskusie. Mesto mohlo už dávno vypracovať územný plán zóny. Namiesto toho Petržalčania objavili len nenápadný oznam o začatí výrubového konania 2000 stromov pre 4 – prúdovku. Na šťastie pre obyvateľov Petržalky ešte nie je neskoro. Výrubové konanie je pozastavené a vďaka osobne angažovanosti Petržalčanov primátor prisľúbil splniť viaceré požiadavky verejnosti. Aby sa však sľuby dostali aj do záväznej formy, je dôležité predloženie písomnej petície poslancom mesta, spoluúčasť verejnosti na podmienkach a hodnotení súťaže a participácia na tvorbe územného plánu zóny Chorvátske rameno.

Prečo je dôležitá transparentnosť procesu

Územie okolo Chorvátskeho ramena je atraktívne nielen pre obyvateľov – ako pokojné rekreačné územie je zaujímavé aj pre vlastníkov pozemkov a investorov, ktorý na území prenajímajú pozemky za účelom výstavby. Transparentnosť celého procesu je dôležitá na skutočný verejný konsenzus o území. Dáva možnosť kontroly či je magistrát schopný skutočne obhajovať verejný záujem a využívať financie nielen z programov EU pre dopravu, ale aj na regeneráciu sídiel, adaptáciu na klimatické zmeny či ochranu životného prostredia.ň

Komu vyhovuje chudobná Bratislava?

Je mimoriadne dôležité aby občania zvýšili tlak na súčasnú vládu a parlament, aby hlavné mesto Slovenska prestalo byť na chvoste hlavných miest Európy. Kým Viedeň a Praha či iné hlavné mestá majú svoju dôstojnú časť v rozpočte štátu, Bratislava pláta diery v cestách. Rozpredáva svoje pozemky pod cenu aby mala na elementárne prežitie. Na splatenie dlhov, do ktorých sa dostala aj vďaka krátkozrakej štátnej politike a politickej podpore parazitov prisatých na verejné zdroje. Vyhovuje vláde takýto stav? Občanom určite nie. Podpora kvality života hlavného mesta je aj investícia do zamestnanosti a naštartovanie ekonomiky celého Slovenska. Preto vidím veľkú nádej v Petržalčanoch, ktorý vzali obhajobu dobrého života v meste do svojich rúk.

VÝSLEDOK ANKETY „Aký variant riešenia 4-prúdovej cesty pri Chorvátskom ramene uprednostňujete?“

Ankety na občianskom webe www.petrzalka.otvorene.sk sa zúčastnilo 2233 respondentov, z ktorých 84% boli Petržalčania a 16% obyvatelia iných mestských častí.

A. MESTSKÝ PARK podporilo 50,59 % respondentov

(Chcem zachovať jestvujúcu lokalitu s prevažujúcou funkciou rekreácia a šport v prírodnom prostredí a žiadam v území dobudovať cyklotrasy a centrálny mestský park. Nechcem ani električku ani komunikáciu pre autá.)

B. PARK S ELEKTRIČKOU 37,44 % respondentov

(Chcem zachovať jestvujúcu lokalitu s prevažujúcou funkciou rekreácia a šport v prírodnom prostredí a žiadam v území dobudovať cyklotrasy a centrálny mestský park. Chcem tu mať aj električku.)

C. CENTRUM S ELEKTRIČKOU a OBSLUŽNOU KOMUNIKÁCIOU 7,88 % respondentov

(Chcem dobudovanie jestvujúcej lokality na mestský bulvár s novým centrom s novými obytnými budovami, vyššou občianskou vybavenosťou. Chcem tu električku aj komunikáciu pre MHD, a autá, ale tak aby cesta nešla pozdĺž celej dĺžke Chorvátskeho ramena, ale slúžila len ako obslužná komunikácia).

D. CENTRUM S ELEKTRIČKOU

a 4 PRÚDOVOU KOMUNIKÁCIOU 4,09 % respondentov

(Chcem dobudovanie jestvujúcej lokality na mestský bulvár s novým centrom s novými obytnými budovami, vyššou občianskou vybavenosťou. Chcem tu električku aj 4 prúdovú komunikáciu a súhlasím s tým, že bude slúžiť pre autá, MHD a pôjde pozdĺž celej dĺžky Chorvátskeho ramena od Bosákovej až po Janíkov dvor.)

Ďakujem všetkým za názor v ankete

 

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 414 ,0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201