INZERCIA +421 905 273 414, +421 905 273 416

Petržalka = parkovací raj?

Petržalka = parkovací raj?

Sú veci, ktoré sú obsahom, rozsahom a významom také vážne, že už ich nemožno brať vážne. Chcú odľahčenie, odstup a pohľad čoby z klesajúceho padáka. Medzi nebom a zemou. Ak by sme sa o to neusilovali,  zmocnia sa nás.  Až taký vecný by však nemal byť svet okolo nás a naše postavenie v ňom, všakže. Takže – aj teraz voľnejšie…

Tak nám zabili Ferdinanda, povedala pani Müllerová, posluhovačka, Švejkovi… ďalej to poznáme. Tak Bajanovi neprešla jeho parkovacia politika,  vytrubovali od vlaňajšieho októbra médiá, a niektoré trúbia doteraz. Ako na objednávku.

Žiadny petržalský „majdan“

Za ostatné roky som ako novinár bol vari na všetkých verejných podujatiach, stretnutiach v Petržalke. Počnúc jej obnovou cez novú výstavbu, statickú a dynamickú dopravu, nepostavenú multifunkčnú halu na Janíkových roliach až po čoskoro otvorenú plaváreň na Dvoroch. Atmosféra na nich bola rôzna. Pokojná, optimistická, inokedy napätá, výbušná. Podľa témy a účastníkov.  Zakaždým však vecná. Problémom sa pohlo alebo nepohlo. Také bolo aj októbrové stretnutie v Dome kultúry Zrkadlový háj na tému rezidenčného parkovania v Petržalke. Treba sa ešte obzrieť za piatimi hodinami diskusie za a proti, či proti a za. Lebo kto nebol, neuverí. Otázky, vystúpenia? Niektoré múdre, vecné, podnetné, kritické, zodpovedné. Iné plytké, nekompetentné, klamlivé, urážajúce, obviňujúce. S občasnými výkrikmi, vulgarizmami – v anonymite. Ale žiadna petržalská vzbura, žiadna Petržalka (celá?!) v najmnožnejšom čísle, čo nechce, či ešte aké negatívne až strašidelné prívlastky tomuto stretnutiu nadeľovali médiá. Nebol ani oheň, ani voda, ani víchor v jednom. Žiadny petržalský „majdan“ sa nedial a neudial, aj keď dirigenti – amatéri v pozadí sa snažili. Zízali, hecovali. Prehľadne a priehľadne. Ibaže Petržalka nemá 50 ani 100 obyvateľov, má ich 105-tisíc, z nich 101-tisíc voličov. Svojprávnych. Takže – pre budúcnosť uvážlivejšie narábať s „tou Petržalkou“ „koľkí ľudia čo chcú a čo nechcú“. Čísla neklamú… To je prvý záver.

Nočná Petržalka
Nočná Petržalka

Dnes ja, zajtra ty

            Parkovanie inakšie nebude. Nič mimoriadne, aj tak sa veci končia Aké bude, a či vôbec bude – kto tuší? Len okolo seba vidíme, že sa niečo mení. Výsledok NIE, resp. že NIČ (zatiaľ) NEBUDE povzbudil viacerých vodičov. Zdá sa, akoby aj áut pribudlo. Také bohaté Vianoce na zaparkované autá od rána do noci sme ešte v Petržalke nemali. Ak predtým, v čase diskusie, neistote, ako to naozaj s parkovaním v Petržalke bude – že nebude už pre všetkých, že budú vyznačené boxy a osadené značenia, kde parkovať možno a kde bude zákaz,  že bude fungovať aj odťahovacia služba – akosi v predstihu udržiavala aj minimálnu parkovaciu disciplínu. Tá sa skončila vo chvíli oznámenia, že projekt rezidenčného parkovania padol.

Dnes je to už divočina. Žeby parkovací raj? Bez zábran a v istote, že nik nikoho nepostihne. Žiadna pokuta, sankcia. Polícia, mestská i štátna, v nedohľadne. Poslanci mlčia. Úrad oznamuje, že už do ničoho nepôjde, že si počká, čo predložia tí, ktorí sa pričinili o odmietnutie predloženého rezidenčného parkovania. Vzájomná solidarita medzi vodičmi – susedmi v spôsobe parkovania dosahuje najvyšší stupeň konsenzu. Keď ja dnes takto, aj ty zajtra môžeš takto…  Parkuje sa krížom-krážom, vchádza a vychádza sa kadejako a kadekde. V prípade zásahov sanitky a hasiči končia na cestách 2. triedy… Keď niekto zaprotestuje, je miestne „vymazaný“. A usmoklený čas prezrádza zaborenými kolesami áut do trávnikov stupne bezohľadnosti a bezočivosti, víťazstvo jednotlivca nad spoločným, súkromného nad verejným. To je druhý záver.

Do vnútrobloku na Lúkach V autá ešte neprenikli
Do vnútrobloku na Lúkach V autá ešte neprenikli

Dejte mi lidi a já to udělám

Východiskom „Ako ďalej s parkovaním v Petržalke“ má byť profesionálny prieskum verejnej mienky na systém parkovania v Petržalke. Peniaze na to sú v rozpočte vyčlenené. Prieskum má urobiť dôveryhodná agentúra na prieskum verejnej mienky… Aspoň tak to uvádza petržalská poslankyňa, ktorej názor sme uverejnili v predchádzajúcom čísle PN.

Po štvrťstoročí existencie samosprávy sa poslanci (každé štyri roky volení občanmi), majú zmôcť na to, že odhlasujú v zastupiteľstve, aby sa niekto za nich spýtal učiteľa, krajčírky, študenta, zvárača, úradníka, dôchodcu, mamičky na materskej – a koho ešte?! – ako chcú parkovať? Alebo, čo sa ešte treba spýtať?  Ako vopchať veľkú loptu do malej? Ako na súčasných, ani nie 20-tisíc parkovacích miest v Petržalke umiestniť raz toľko áut?  Kde na to vziať, keď jedno parkovacie miesto na teréne vychádza stavebne na 2-tisíc eur a jedno nadzemné parkovacie miesto v parkovacom dome až na 6-tisíc eur, pričom je to stále cena bez pozemkov, na ktorých by sa mali vybudovať?  Petržalka aktuálne potrebuje 20-tisíc nových parkovacích miest! V prvom prípade, podľa vzorca čo koľko stojí,  to predstavuje čiastku 40-miliónov eur a v druhom až 120-miliónov eur. Pritom rozpočet Petržalky v tomto roku je 30-miliónov eur. Ilustračne: na potreby vzniku nových parkovacích miest vyčlenili poslanci  v tomto roku 50-tisíc eur, čo podľa uvedeného vzorca predstavuje 25 parkovacích miest na teréne a 8 a pol parkovacieho miesta v parkovacom dome. Čo o tom vie budúci respondent – krajčírka, učiteľ, študent, zvárač, úradník, dôchodca a iní – pozná súvislosti, alebo len dostane do rúk Čierneho Petra nech povie on a „my, poslanci, to dáme udělat“?

Na Lúkach III. už do vnútrobloku už autá prenikli
Na Lúkach III. už do vnútrobloku už autá prenikli

Kdeže sú potom zvolení kandidáti na poslancov, čo sa v kampani prezentovali ako odborníci na to či ono? Že by naozaj parkovaniu nik v zastupiteľstve nerozumel? Nie žiadnej takej komisie?  Nemá sa neodborník pýtať práve odborníka? Napokon – kto je to poslanec? Nebol „poslaný“ svojimi voličmi, aby ich zastupoval, čiže aj za nich viac vedel, poznal, premýšľal a nakoniec i rozhodoval? Parkovanie je najfrekventovanejšou témou v Petržalských novinách. Niet jediného čísla bez neho a noviny vychádzajú 21 rokov… Ak poslanci odhlasujú navrhovaný prieskum verejnej mienky, potom nech odhlasujú aj svoj poslanecký záver. Takých, čo nevedia, v zastupiteľstve netreba.  A to je tretí záver.

rozjazdená pôda
Devastácia prostredia – aj takto sa parkuje

 

Vydavateľ: NIVEL PLUS s.r.o., Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava
Redakcia: Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava, email: petrzalskenoviny@gmail.com, tel.: 02/62801182
Šéfredaktorka: Ingrid Jarunková
Inzercia: 0905/273 414, 0905/273 416

Používanie Cookies a podmienky pre spracovanie osobných údajov: kliknite SEM.
Všeobecné obchodné podmienky