INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

Test Peugeot 308 1.6 HDI

Test Peugeot 308 1.6 HDI

Pred niekoľkými týždňami sme mali na test malé levíča z rodiny Peugeotov, model 2008, ktorý nás príjemne prekvapil. Tentoraz sme mali možnosť vyskúšať novinku predstavenú na autosalóne vo Frankfurte – model 308. Ako sa predviedol väčší lev? Môže znepríjemniť pôsobenie konkurenčných modelov v danej triede? Ako zaujímavosť uvádzam, že sme jedna z prvých redakcií, ktorá mala možnosť nový model 308 otestovať.

Onyx

Peugeot nepoužil pri označení svojho nového modelu zavedený spôsob zvyšovania poslednej číslice s prichádzajúcou novou generáciou, a tak model 308 nesie označenie ako jeho predchodca. Toto auto je úplne odlišné od predchádzajúceho modelu a novinka už na pohľad naznačuje iné smerovanie a prekopanie vzhľadu, na ktorý sme boli zvyknutí. Konštruktéri sa vrátili k bežnému vzhľadu hatchbacku a model 308 podrobili odtučňovacej kúre, kde sa dostali s hmotnosťou pod 1,3 tony. Toto všetko malo podporiť atletickejší vzhľad okorenený o dynamické jazdné vlastnosti. Podarilo sa to? Novinka má určite v hľadáčiku úspešného Golfa a rozhodne vyzerá atraktívnejšie ako jeho dvaja predchodcovia. Auto sa zbavilo neprirodzenej výšky a pôsobí kompaktnejšie, nižšie posadené a športovejšie. Detaily sú inšpirované štúdiou modelu Onyx, ktorý automobilka predstavila vlani na domácom parížskom autosalóne. V predných aj zadných svetlách sú použité LED technológie, ktoré zdôrazňujú dynamické línie modelu. Na fotkách možno zadok 308 vyzerá mohutne, ale nie je to pravda. Pôsobí ľahko a dynamicky. Rovnako dynamicky pôsobí bočná silueta, kde sa dizajnéri pohrali so zaujímavými linkami, akoby chceli opracovať vzácny onyx do príťažlivého tvaru. Myslím si, že tento hatchback sa bude páčiť. Páni, skúste sa opýtať aj vašich polovičiek, čo naň povedia, ja som sa stretol len s pozitívnym ohlasom z obidvoch táborov.

peuegot

i-Cockpit

Ak exteriér prešiel veľkou zmenou, tak interiér bude na vás pôsobiť ako po revolúcii. Zmenu architektúry v interiéri a prepracovanie prístrojovej dosky prezentuje Peugeot pod názvom i-Cockpit. Vyznačuje sa vysoko umiestneným priestorom, v ktorom sú prístroje, pod ktorými by sa mal schovať malý volant. Rovnaké riešenie bolo použité aj v modeli 2008 – aj keď v 308 je umiestnenie lepšie. Po nájdení ideálnej pozície na sedenie zasahoval volant do prístrojov len mierne a nezakrýval žiadne údaje. Určite sa nájdu takí, čo to budú kritizovať, ale je to len o troche nastavenia a zvyku. Peugeot však nezmenil len umiestnenie prístrojov, zmenil aj pohyb ručičky otáčkomera oproti zažitým zvyklostiam. Ručička sa totiž pohybuje proti smeru hodín a vyzerá to zaujímavo. Ak ste boli prekvapení týmito zmenami, prekvapenie pokračuje aj na stredovom paneli. Tak málo tlačidiel som ešte v Peugeotoch nevidel, vlastne ani v žiadnom inom aute. Na stredovom paneli nezostal kameň na kameni. Ak si budete chcieť nastaviť klimatizáciu, nech sa páči, ovládanie je cez dotykovú obrazovku. Chcete si nastaviť rádio? Opäť len cez dotykovú obrazovku. Veľká dotyková obrazovka je centrálny mozog ovládania funkcií v Peugeote od vyšších výbav. Štandardne ovládané zostali len najpodstatnejšie funkcie – odomykanie dverí, vyhrievanie okna, varovné blinkre, recirkulácia vzduchu a hlasitosť. Na prvý pohľad to môže vyzerať komplikovane, ale spomínate si na prvé dotykové mobily? Tiež vzbudzovali obavy a dnes dominujú v predaji nad klasickými. Škoda len, že systém nekomunikuje v našom rodnom jazyku, prípadne po česky. Obrovský pokrok urobila automobilka v spracovaní a kvalite použitých materiálov. K dispozícii sme mali najvyššiu výbavu Allure a na vyhotovenie a spracovanie sa rozhodne nemôžeme sťažovať. Možno by sa hodilo prirovnanie francúzsky Golf.

interier auta peuegot

Ako je na tom priestor? Pokiaľ nemáte viac ako 180 cm, nebudete mať na žiadnom sedadle problém so sedením. Najviac miesta nemá vodič, ale spolujazdec, pred ktorým je prístrojová doska mierne posunutá. Priestor vodiča je dobre ergonomicky riešený a máte všetko poruke. Vďaka zdvihnutému tunelu, kde je umiestnená radiaca páka, sa cítite obklopený autom, ideálne na to, aby vás to vtiahlo do deja. Aj na zadných miestach nájdete dostačujúci priestor. Rozmerovo sa síce Peugeot 308 zmenšil oproti predchodcovi, priestorovo je však väčší, aj batožinový priestor narástol zo 40 na slušných 420 litrov.

Väčší lev si jemne pradie

Peugeot vždy vedel robiť naftové motory, ale nami testovaný e-HDi so 115 koňmi pod kapotou – to sme nečakali. V prvom rade je potrebné povedať, že takto odhlučnený a kultivovaný štvorvalcový turbodieslový motor som veľmi dávno neriadil. Podotýkam, že to boli všetko prémiové značky. V tomto smere si motory udržujú vysokú úroveň. Po naštartovaní rýchlo stíchne a počas jazdy si len jemne pradie. Aj po pritlačení nohy na plyn neobťažuje jeho zvuk a pôsobí dojmom, akoby bol niekde v diaľke. Zladenie so šesťstupňovou prevodovkou prispieva k tichému chodu a nízkej spotrebe. Mestský, mimomestský okruh vrátane dynamickej jazdy zvládol Peugeot 308 za priemerných 5,5 litra. Pri plynulej, ale nie ospalej jazde, nebude problém vystačiť si so spotrebou pod 5 litrov. Motor funguje presne tak, ako od neho očakáva moderný užívateľ, svižne a bez prehnaného apetítu, plniaci normy zavedené bruselskými byrokratmi.

Jazda výrazne dospela

Ešte predtým, ako sa vrhneme na jazdu, vrátim sa k riešeniu prístrojovej dosky. Je potrebné zdôrazniť, že volant nezakrýva prístroje a ani LCD displej medzi nimi, stále je tu fakt, že závisí od konkrétnej postavy a nastavení sedadla a volantu. Mne toto riešenie vyhovuje a zvykol som si naň rýchlo, zvlášť keď vám do rúk padne šikovný a dobre tvarovaný malý volant. Špecifické je aj nastavovanie klimatizácie na dotykovej obrazovke počas jazdy a vyžaduje si to trochu cviku. Väčšina užívateľov si aj tak nastaví jednu teplotu na automatiku a viac do toho nebabrú. Čo mi prekážalo, bolo umiestnenie prakticky neviditeľného ovládača na tempomat, ktorý je na ľavej strane stĺpika volantu. Týmto neduhom však trpeli už aj staršie modely, takže vlastníci Peugeotov sú na toto riešenie zvyknutí.

Peugeot predstavil novú podvozkovú platformu, na ktorej postavil tento hatchback. Vďaka nej ušetril nielen financie, ale aj hmotnosť auta, ktoré je pocitovo výrazne ľahšie ako jeho predchodca. Zmenou prešiel aj samotný podvozok, kde sa podarilo naladiť vlastnosti tak, aby vyhovovali širokému spektru užívateľov. Určite stojí za zmienku vyzdvihnúť akustický komfort a schopnosť podvozka absorbovať nerovnosti. Skutočne, aj na našich slovenských tankodromoch je odhlučnenie podvozka výborné a Peugeot ostáva pritom komfortný a poddajný. So zvyšujúcou sa aktívnejšou a športovou jazdou už 308 trochu stráca, ale rozhodne nejde o žiadny mäkký francúzsky croissant. Peugeot sa jednoducho pridáva k skupinke ľahkých hatchbackov na trhu, ktoré môžu byť komfortné a zároveň poskytnúť aj radosť pri dynamickejšom zvezení.

auto z boku peuegot

Sumár

Po piatich dňoch testovania môžeme smelo vyhlásiť, že nový model 308 sa podaril. Z pohľadu jazdných vlastností sa tu podarilo spojiť podstatne lepší jazdný komfort s vyššou stabilitou pri dynamickej jazde. Skvelá je ovládateľnosť a pocit z riadenia, aj keď riadenie nie je také ostré ako v prípade minule testovaného modelu 2008, čo môže práve vyhovovať širšiemu spektru zákazníkov. Výrazne smerom hore išla však kvalita materiálov a spracovanie detailov. Len zatvorenie dverí sprevádza vyslovene prémiové zaklapnutie s tlmeným zvukom, žiadny kovový, ako by človek podvedome v tejto kategórii očakával. Pri vyšších výbavách (už od druhej výbavy Active) budete mať po nasadnutí dojem, že vlastníte auto s puncom luxusu.

Bonus na záver

Náš testér Danko auto neotestoval, pretože sme ho mali požičané na kratšie obdobie ako obvykle. Na fotkách sa mu však Peugeot 308 veľmi páčil a pánom do predajne odkazuje, že nám ho môžu zapožičať aj na nejaký víkend, aby si ho vyskúšal. Tak tomu sa povie hodenie rukavice do ringu!

Hodnotenie

+ vysoká úroveň materiálov – ovládanie tempomatu

+ odhlučnenie a komfort

+ kultivovaný motor a spotreba

 

Auto zapožičala spoločnosť FINAL-CD Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201