INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

Ako „zabehnúť“ nové auto

Milí motoristi, na trh neustále prichádzajú novinky a nové modely. Aj značka ŠKODA v roku 2013 predstavila slovenským motoristom niekoľko atraktívnych noviniek. Preto by sme sa dnes radi povenovali otázke: „Ako zabehnúť nové auto?“

„Motory dnešných áut sú moderné a technologicky na vysokej úrovni, preto je zábeh veľmi dôležitý. Menšie výrobné tolerancie a vývoj materiálov aj mazív dĺžku zábehu síce znížili, no nesúhlasíme s tvrdením, že dnes môžete auto od začiatku zaťažovať na maximum,“ hovorí Božena Hajduová, vedúca predaja nových a jazdených vozidiel IMPA Bratislava.

Motory zabehnuté z výroby sú mýtus – stretávame sa s názormi, že motory osobných vozidiel sú zabehnuté z výroby a môžu sa naplno zaťažovať hneď. Keď sa tak nestane, motor vraj zlenivie. S týmto názorom sa nestotožňujeme, nakoľko pri dnešných objemoch výroby áut nie je technicky možné, aby bol každý motor na konci výrobného pásu zabehávaný. Povinnú skúšobnú jazdu nemôžeme považovať za zábeh motora. Ak motor budete od začiatku zaťažovať na maximum, môžete pri necitlivom zaobchádzaní dosiahnuť jeho preťaženie. A neskôr zistíte, že olej dolievate častejšie.

Zábeh sa netýka len motora – zábeh sa týka aj prevodovky, diferenciálov, bŕzd… Každá súčiastka, ktorá prichádza do styku s iným povrchom, si musí „sadnúť“ a prispôsobiť svoju polohu opačnej strane. Počas trenia dochádza k jemnému obrusovaniu vzájomne sa pohybujúcich povrchov. Ak je v tejto fáze obrusovania vyvíjaný na súčiastku neprimeraný tlak, ľahko môže dôjsť k nesprávnemu „sadnutiu“ a vzniku nežiaducich netesností.

Benzín verzus nafta – kľúčové pri výbere motorizácie je to, na čo bude auto využívané, či skôr na jazdu po meste alebo na dlhšie trasy. Pre jazdu v meste sa odporúča skôr benzínový motor, ktorý sa zahreje rýchlejšie. Pri častejších jazdách mimo mesta a na dlhšie trasy je výhodnejší a úspornejší naftový motor. Naftové motory si vyžadujú pri zábehu viac pozornosti.

Ako správne zabehnúť nové auto?

– jazdite svižne, ale motor nevytáčajte nad 3/4 jeho prevádzkových otáčok, ak to samozrejme nie je nevyhnutné

– nechajte motoru dostatok priestoru a času na jeho zahriatie

– priebežne kontrolujte hladinu oleja

– dbajte na dochladzovanie preplňovaných motorov (keďže turbo motory pracujú vo vysokých teplotách, odporúčame pri zastavení po dlhšej jazde ponechať motor „bežať“ na voľnobeh cca 1-2 minúty)

– častejšie meňte tempo jazdy

– krátke jazdy obmedzte na minimum, je lepšie prejsť dlhšie trasy

– otáčky motora nepodtáčajte

– zohrievanie motora na voľnobehu nie je správne

Vždy vo vašej blízkosti. IMPA – autorizovaný predajca Škoda, autorizovaný servis Škoda, VW a Audi, Panónska cesta 23, Petržalka. Dealer roka 2012 a 2013 za zn. ŠKODA.

www.impa.sk

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie: 0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201