INZERCIA  +421 905 273 416, +421 905 273 414 

Test Škoda Octavia Combi 1.6 TDI

Test Škoda Octavia Combi 1.6 TDI

Pri písaní o teste novej Octavie som mal trochu obavy. Testy a recenzie rozpitvali Octaviu všetkými smermi a tak si myslíte, čo nám to tu chce zdeliť, keď je to už 259 test ktorý čítate. O tento model je ale u Škody stále záujem a my si preto posvietime na model v prevedení kombi a vo variante s motorom 1,6 TDI. Čo môže ale ponúknuť kombi oproti liftbacku? Umocní veľkosť batožinového priestoru, mierne zhorší jazdné vlastnosti, zmení vizuál auta. V skutočnosti nám ale nový kombík poskytol paletu zistení o ktoré sa s vami radi podelíme, určite stojí za to prečítať si tých pár slov. Ideme na to.

Praktické hrany

Vzhľad Octavie všetci poznáte, aj tak je tu pár detailov ktoré by vás mohli zaujať. Predná časť je identická s liftbackom a ak sa vám páčila tam, bude sa aj na kombíku. Náš model mal vo výbave xenónové svetlomety s LED denným svietením. Ostro tvarované predné svetlá so zalomenou spodnou linkou v spojení s „viečkom“ tvoreným LED diódami, dodávajú prednej časti Octavii vlastný charakter. Pekný očný make-up predsa pristane každej polovičke, však páni. Profil a zvlášť zadná časť sú už ale odlišné. Prakticky riešený zadok plynule nadväzuje na prednú časť, takže žiadne šoky v podobe dizajnérskych výstrelkov sa nekonajú. Línie sú zvolené účelne, jednoducho, čisto, na prepojenie dvoch celkov.

biela oktávka combi

Bližšie skúmanie ale asi nikoho neprekvapí. Nie je to tým že by boli neatraktívne, len je to podobné väčšiemu Superbu Combi v hranatejšom prevedení. Porovnávanie s väčším a drahším bratom môže byť plusom pre Octaviu. Čistejšie línie má na svedomí aj chýbajúca stúpajúca linka zadných dverí ako je to v prípade liftbacku. Na cestách sme sa stretli s názormi, že kombi sa páči viac ako liftback. Rozhodnutie čo je atraktívnejšie, ponecháme na vás.

Kráľovský interiér

Prevedenie kombi je obľúbené aj v našich končinách. Čo ale pridal kombík k už aj tak obrovskému kufru liftbacku? Po otvorení veka kufru na vás čaká obrovská jama, ktorá pridáva oproti liftbacku ďalších 20 litrov priestoru na výsledných 610 litrov. To už je úctihodný priestor. Škodovka priniesla aj do tejto časti karosérie svoje „simply clever“ riešenia a pridala do kombíku dvojitú podlahu s priestorom pre uloženie rolety batožinového priestoru, ktorý sa bude hodiť napríklad pri prevoze novo kúpeného nábytku. Ostatné možnosti sú porovnateľné s liftbackom. Opäť tu nechýba schodík po sklopení zadných sedadiel, k dispozícii je aj sieťový program rozsahom ako z rybárskeho obchodu. Tu budú mať skutočne radosť aktívni užívatelia Octavie, chalupári a rodiny s detičkami.

interiér oktávky

Opis vnútrajšku sme začali trochu netradične kufrom, ale vzhľadom na účel vozidla, to predstavovalo logický krok. Presuňme sa ale bližšie k priestoru pre posádku. Musíme pochváliť kvalitné a racionálne spracovanie interiéru. V dnešnej dobe všelijakých šetrení a použití lacných náhrad to pôsobí ako malý sen a nájsť v aute čo i len náznaky lacného riešenia je takmer zbytočná snaha. Mladoboleslavská automobilka rozhodne nešetrila na použitých materiáloch. Všetky ovládače majú precízny chod, ich povrch je príjemný s pôsobivým podsvietením. Našlo by sa pár detailov ako nie príliš kvalitne pôsobiaci plast v hornej častí dverí, ale to už by bolo ako hľadanie niečoho za každú cenu, len aby to nevyzeralo hlúpo. Odkladacie priestory vo dverách sú dokonca čalúnené a preto v nich nič nedrnčí a nehrká. Palubná doska sa nám páči, je moderne riešená bez výstrelkov, zhotovená z kvalitných plastov. Palubný systém sa ovládal cez dotykovú obrazovku, ktorá pri priblížení prstu reagovala na pohyb. Ani v tejto časti nechýbajú škodovácke „chytré riešenia“ ako napríklad gumený držiak na mobil alebo iPod, ktorý sa zasunie do otvoru na stredovom tunely. Ako mimoriadne dobré hodnotíme sedadlá. Majú dostatočnú oporu na nohy a sú pohodlné aj na dlhé trasy. Doslova kráľovský je priestor na zadných sedadlách. Samotná Škoda ho označuje ako najväčší v „kompaktoch“ a nám neostáva nič iné ako súhlasiť. Nečudujte sa ak náhodou nedotiahnete na svoju ratolesť v autosedačke.

Striedmy pohodár

Minulá generácia naftových motorov 1,6 TDI nebola zrovna šálka mojej kávy. Prejav bol hlučný, mal celkom veľa práce rozpohybovať väčšie modely koncernu aj napriek relatívne prijateľnému výkonu 105 koní. Nový motor 1,6 TDI ale hrá celkom inú muziku. V prvom rade musím vyzdvihnúť jeho relatívne tichý chod a pocitovo je jeho prejav mäkší. Z hľadiska typického dieselového klepotania sa veľmi neprejavuje a na voľnobeh a v nízkych otáčkach si ho dovolím radiť medzi lepšiu polovicu toho čo je na trhu. Pokiaľ sa budete nachádzať v týchto oblastiach budete pravdepodobne s motorom veľmi spokojný. Pri rastúcich otáčkach sa síce začne prejavovať hrubší dieselový chod a dunenie, ale nie je to nič z čoho by ste mali mať migrény. Od otáčok vyšších ako 3000 ot./min ho ale s radosťou počúvať nebudete. Prevodovka má len päť stupňov, ale sprevodovanie je riešené dlhými prevodmi takže aj na diaľnici si pri obligátnych 130 km/h točí 2700 ot./min. Tento motor je skrátka pohodár a tak sa k nemu treba aj postaviť (posadiť za volant). Chcete jazdiť ticho, kultivovane a za nízku spotrebu? Tak jazdíte s ním uvoľnene, zbytočne ho netočte vysoko a budete spokojný. Odmenou vám bude spotreba okolo 5 litrov. Neznamená to že dynamika je úplne stratená, to vôbec, s prehľadom stačí na väčšinu situácií ktoré zažijete. Pre väčšiu dynamiku ho môžete točiť samozrejme viac o tom niet pochýb, len od 4000 ot./min motor pôsobí ukričane a preto vás chuť na vyššiu dynamiku prejde.

biela oktávka

Kvalitná jazda

Jazda s kombíkom a dieselovým motorom ponúkla zaujímavé zistenie ako len spojenie dobrej techniky s obľúbeným typom karosérie. Octavia Combi bola ďalšia z radu kompaktov, ktorá mala jednoducho riešenú zadnú nápravu. Sto krát bolo napísané, že na kvalitnej ceste jednoduchá náprava ani pri ostrej jazde problém nemá. Starosti robí len zvukový prejav a filtrácia nerovností. Kombík už len s praktického hľadiska prináša horšie jazdné vlastnosti, kde potrebuje odviesť viac nákladu a aj ťažisko má položené vyššie. Lenže poznáme aj výnimky a Octavia sa k ním môže hrdo zaradiť. Prekvapenie sa dostavilo už po pár stovkách metrov jazdy. V iných kompaktoch sme pri prejazdoch krytu kanála alebo dilatácii na mostoch pocítili nervozitu a hluk. Pri Octavii Combi sme nič podobného nevnímali a to hlavne akusticky. Zadná náprava neprenášala hluk, to je sen, už to nie je problém. Rozdiel oproti iným kompaktom je znateľný. Z hľadiska filtorvania nerovností sa sen už nezopakoval a pri ostrej jazde sa prejavil vrtošivý zadok Octavie. Auto sme popreháňali krásnou kľukatou horskou cestou na Strednom Slovensku plnou pomalých a rýchlych zákrut, nežiadúce naladenie podvozku sme ale nezaznamenali. Ako je vôbec možné, že auto s horšími predpokladmi na jazdu bolo lepšie hneď v dvoch oblastiach podvozku? Na to by nám museli dať odpoveď inžinieri s Mladej Boleslavy, ale určite je naladenie podvozka iné ako pri ostatných kompaktoch. Viem že nikto si nekúpi dieselovú jedna-šestku aby mal s ňou prehnané športové ambície, ale neznie to dobre keď viete že z auta dokážete dostať viac?

Sumár

Testovaná verzia na nás urobila dojem a to nielen z toho dôvodu že táto karosárska verzia nezhoršila jazdný prejav. Dokonca ho príkladne zlepšila. Dokáže vás a vašu rodinu komfortne a striedmo prepraviť na vaše cesty, kde sa o vás príkladne postará. Škodovke sa podarilo zostaviť celok ktorý funguje a nájde si veľa záujemcov pre ktorých je práve táto kombinácia zmysluplná.

Bonus na záver

Pre nášho testéra Danka sme pripravili malé prekvapenie. Na novej Octavii Combi sme ho ráno zaviezli do školy a na obed sme ho vyzdvihli. Viete si predstaviť tie žiarivé očká keď vás privezú ako celebritu? Pri ceste zo školy zaznelo „ Odvezte ma domov pane“. Danko mi prezradil že rozvážanie do školy na Octavii by sa mu páčilo aj pravidelne. 

Hodnotenie

+ kvalitné jazdné vlastnosti

+ nízka spotreba

+ materiály v interiéri

– päťstupňová prevodovka

– schod po sklopení sedadiel

Auto zapožičala spoločnosť PORSCHE Inter Auto, Dolnozemská 7, 851 04 Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

 

  • Romči Romi Abrhanová

    V tomto aute sme sa previezli a bola som milo prekvapená a brala by som toto autíčko. Teším sa na ďalšie testy. :) Pomôžu mi pri výbere nového auta. Odporúčam vyskúšať. :)

  • Marián Kováč

    nejako sa neviem dopátrať nejakej porovnávačky, čo bolo inovované na tej 1,6 tdi, lebo v Octavii2 ,passate atd. to bola nejporuchovanejšia a najnepodarenejšia motorizácia. kto presadol z 1,9/77 kw/ do 1,6 tdi, bol sklamaný

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie: 0905 273 416,  0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201