INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

Test Peugeot 2008 1.4 HDI

Test Peugeot 2008 1.4 HDI

Aktuálne trendy jasne hovoria, že automobilka, ktorá nemá vo svojom repertoári crossover, nie je skrátka in. Je určite pekné mať za jeden balík peňazí viac áut, s ktorým ráno odveziete deti do školy, cez deň vybavíte pár obchodných stretnutí, večer si zájdete s manželkou do divadla a cez víkend sa vyberiete s rodinou do hôr, preč od rušného mestského sveta, niekam, kde sa musíte dostať cez nespevnené poľné a lesné cestičky. Táto koncepcia funguje skvele a hlavne malé crossovery sa tešia mimoriadnej obľube. Neprekáža, že sa mimo asfalt väčšina z nich ani raz nepozrie, hlavne, že tak vyzerajú. Malé crossovery vychádzajú z hatchbackov, sú mierne zvýšené a väčšina z nich neponúka pohon 4×4, napriek tomu ich je všade ako húb po daždi. Peugeot 2008 nás pozitívne prekvapil tým, že sa prejavuje a vyzerá ako SUV aj napriek tomu, že jeho cross schopnosti sa končia na prvom obrubníku v meste.

Peuegot

Malé levíča vôbec nie je malé

Francúzsky crossover vychádza z malého modelu 208 a je postavený na jeho základe. Možno by ste si pomysleli, tak bude asi malý, jedna nula v názve ho určite nenafúkla, ale omyl. Peugeot 2008 je celkom veľký kus auta, aj keď to z fotiek na prvý pohľad nevyzerá. Rozmerovo veľký nie je, ale keď k nemu pristúpite, určite ho nenazvete „malý“. Práve toto je jeden z dôvodov, prečo sa táto trieda teší takej obľube. Pôsobia väčším a hlavne bezpečnejším dojmom, a to sa našim polovičkám páči, zvlášť keď sa k tomu pridá zaujímavý dizajn. Takže, je pekné? Páči sa? Viem, dizajn je čisto subjektívny, ale rozhodne to nie je škaredé auto. Predok je podobný modelu 208, patrične vyvýšený a celkom sa páči, len neviem, či si vyhryznuté hlavné svetlomety dizajnéri nemali radšej odpustiť. Tých vyhryznutí je na aute viac a diktujú akýsi dizajnový jazyk. Náznak vyhryznutia nájdete na predných hmlovkách, vyhryznutie je aj na prednom bočnom skle, vyhryznuté sú aj zadné svetlá. Vidieť tu snahu dizajnérov odlíšiť sa a urobiť auto výnimočnejšie, niekedy je však menej viac, bez rôznych pozlátok a kudrliniek. Ako predstaviteľ SUV musí vytvárať aj „terénny dojem“ a Peugeotu 2008 sa to darí. Okrem základného vzhľadu sa o to starajú zvýraznené nárazníky s náznakom zakrytovania spodnej časti. Myslím, že toto auto sa bude určite páčiť, svedčia o tom aj skúmavé pohľady, kdekoľvek sme sa objavili.

Levíča s veľkým bruškom

Všelijaké crossovery a malé SUV sa zvonku tvária obrovsky až nafúknuto, pritom vnútri sú malé a ponúkajú sotva taký priestor ako autá klasickej koncepcie. Toto levíča ma väčšie bruško ako model 208. Vpredu je pocitovo miesta ako v modeli 208, vzadu je miesta citeľne viac. Vzhľadom na vyššiu stavbu auta a vzpriamenejšiu pozíciu sedenia, sa spolujazdcovo sedadlo môže posunúť bližšie k palubnej doske a tým profituje priestor na príslušnom zadnom sedadle. Vodič si už taký luxus posunu sedadla vpred dopriať nemôže, za ním ostáva o niečo menšie miesto na sedenie. Vnútorný priestor je tak medzi kompaktom a mini, čo platí aj o batožinovom priestore s objemom 360 litrov, čo nie je málo. Sklopením zadných sedadiel ho ale zväčšíte na takmer 1 200 litrov. Tvarovanie a využiteľnosť batožinového priestoru je v poriadku, má široký vstupný otvor a nakladacia hrana nie je vysoko.

peuegot

Interiér je spracovaný kvalitne a moderne, je tu snaha jasne sa odlíšiť od konkurencie, prevzatý je z modelu 208. Čo nie je veľmi príjemné, je množstvo použitého materiálu na predných stĺpikoch, ktorý tak obmedzuje výhľad z vozidla v niektorých križovatkách, inak sa cítime v interiéri príjemne. Určite bude vyhovovať typom, čo majú radi modernú dobu so smartfónmi, ipadmi a všelijakými modernými hračkami. Palubný systém sa totiž ovláda cez dotykovú obrazovku, kde si prepínate rôzne údaje z palubného počítača, ale aj nastavenie rádia, systémov auta a podobne. Zaujme tvar ručnej brzdy, ktorá vyzerá ako páka z lietadla. Zaujímavé je umiestnenie prístrojovej dosky, kde sa na prístroje nepozeráte cez volant, ale ponad volant. Umiestnenie prístrojov neprekáža, určite si zvyknete aj na túto odlišnosť, aj keď dôvod, prečo si konštruktéri zvolili túto cestu, mi nie je celkom jasný. Netradičný je aj volant, ktorý má tvar akejsi malej elipsy, je príjemne široký a dobre padne do ruky, určite budete prekvapení, aký je malý.

Čím sa kŕmi levíča

U leva ako dravca je známe, že potrebuje veľa potravy, naše levíča je však v tomto smere skromné a papká veľmi málo. V testovanom modeli bol motor 1.4 HDi s výkonom 68 koní spriahnutý s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Tento motor sa objavil už pri predchádzajúcich modeloch značky a rozhodne nie je novinka, vyrába sa s obmenami už od roku 2002. Prejav motora je kultivovaný a slušné je aj odhlučnenie. Po týždňovom jazdení sa nám priemerná spotreba ustálila na čísle 5,1 l nafty. Jazdili sme v meste, po diaľnici aj okresnými cestami, takže podobný priemer by mal z tohto ropáčika dostať ktokoľvek.

peuegot

Šikovné a obratné levíča

Toto auto sa krásne ovláda. Tak a je to vonku, trochu prekvapujúce napísať to hneď na začiatku kapitoly, ale je to tak. Poďme však postupne. Ak by som mal niečo skritizovať, tak je to radenie. Netvrdím, že je vyslovene zlé, to vôbec, je však pravda, že dráhy radenia sú relatívne dlhé a nie je ani extrémne presné. Určite by sa hodil 6. stupeň, alebo inak poskladaná prevodovka. Niekedy sme mali pocit, hlavne v meste, že by bolo vhodné zaradiť vyšší stupeň. Keď sme tak urobili, otáčky klesli a interiérom sa ozýval dunivý zvuk, čo trochu rušilo pohodu.

Skvelý bol volant, nemyslím tým jeho ,,šišoidný“ tvar, ale prácu s volantom. Samotné riadenie je presné a ostrejšie naladený prevod riadenia len umocňuje prácu s malým volantom. Posilňovač riadenia je nastavený tak, aby dojmy z riadenia podporoval. Na jednej strane je riadenie ľahké, ale na druhej veľmi presné, dokonca s malým pocitom spätnej väzby.

Veľmi ma prekvapilo bolo rozloženie pedálov. Inžinieri z Peugeotu ich naukladali pekne blízko seba a aj do ideálnej pozície od prepážky medzi interiérom a motorom. Niektoré športiaky by mohli závidieť, ako ľahko a krásne sa dá hrať nohami na pedále. Nemusíte byť pritom športový typ, ktorý rád používa pri jazdení medziplyny, aj tak vám bude príjemné, ako ľahko môžete prejsť z jedného pedálu na druhý. Spojka je naladená jemne, brzdy sú trochu preposilované. Teda zaobchádzať s týmto autom ľahko budú motoroví nadšenci aj jemné dievčatá.

peuegot

Neviem, ako sa to konštruktérom podarilo, ale 2008 má výborný podvozok. Je to zaujímavé, zvlášť keď si uvedomíme, že technicky vychádza z jednoduchého základu modelu 208. Ak pôjdete aj po značne nekvalitnej ceste, Peugeot z vás dušu nevytrasie. Do interiéru nechá preniknúť jemné ruchy, ale aj tak je pocit veľmi komfortný. Nie je to však len komfort, ktorý poteší, výborná je aj priľnavosť podvozku navzdory tomu, že samotný podvozok je pri prekonávaní nerovností hojdavý. Auto sa pri ostrejšej jazde výrazne nenakláňa a nebráni sa ostrému zaobchádzaniu. Áno, k tomuto štýlu jazdy by sa skôr hodil benzínový motor, ale aj s týmto naftovým levíčaťom si môžete dopriať pár radostných chvíľ z jazdy. Auto sa veľmi ochotne vrhá do zatáčok. Vlastnosti sú neutrálne, rozhodne netrpí nedotáčavosťou a zadok tiež nepláva zo strany na stranu. Zákruty vykrajuje presne, tak, ako chcete vy, či už je to v nižších alebo vyšších rýchlostiach. Tieto vlastnosti môžu 2008 súperi rozhodne závidieť. Takto naladený podvozok sa tak často nevidí, nezabúdajme pritom na jeho jednoduchú konštrukciu.

Sumár

Neviem, do akej miery môžu u vás rozhodnúť fakty, že s týmto autom sa málokedy dostanete do „úzkych“, ale je dobré vedieť, že auto zvláda aj hraničné situácie. Pre mnohých bude hlavnou devízou jazdný komfort s prijateľnými nákladmi na prevádzku. Nespomínal som terénne vlastnosti, ktoré vďaka mierne zvýšenému podvozku určite nie sú nulové. Lesné cesty na výlety, či cesty za lyžovačkou budú určite príjemné, len nemôžete od neho chcieť nemožné.

Peugeot 2008 nás príjemne prekvapil, je to veľmi dobré auto. Viem si ho predstaviť pre otca s menšími deťmi, ktorého suma za auto nezruinuje, nakoľko cenník je poskladaný výhodne. Je to univerzálne auto, ktoré nie je prehnane veľké a ideálne sa prepletá mestskými uličkami, keď ide vaša manželka ku svojej kaderníčke.

Týmto sa dostávame aj vysvetleniu, prečo je kategória crossoverov taká obľúbená.

peuegot

Bonus na záver

Náš malý testér Danko mal tentoraz posilu, staršieho kamaráta Norbíka, ktorý si cestu v Peugeote užíval, precestoval s nami 500 km. Vyskúšal si sedenie vpredu aj vzadu. Chlapci si pochvaľovali najmä dotykovú obrazovku a športový volant.

Hodnotenie

+ výborné riadenie – gumové radenie prevodových stupňov

+ nízka spotreba – priestor za vodičom

+ moderný, komfortný a kvalitný interiér

 

Auto zapožičala spoločnosť FINAL-CD BA, Ivanská cesta 30, Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie: 0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201