INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

Test Seat Leon 1.4 TSI FR

Test Seat Leon 1.4 TSI FR

Tento test nás vyslovene potešil. Keď sme sa dozvedeli, že budeme testovať Leon vo výbave FR, srdce nám poskočilo a už v duchu sme si predstavovali, čo pre nás španielsky výrobca pripravil, predsa hatchback v športovej úprave je pre nás chlapov o niečo viac ako len približovadlo po meste z bodu A do bodu B.

Konečne krajší

Seat sa vždy prezentoval ako výrobca, ktorý stavia na peknom tvare, dizajne ktorý dokáže zaujať, žiaľ, nie všetky modely vyznievajú takto jednoznačne. Dizajn, ktorý sa bude páčiť aj o niekoľko rokov, nie je ľahká úloha pre výrobcov. Španieli pokračujú v trende začatom malou Ibizou, priostrili niektoré linky a celé to obliekli do vyššieho modelového radu. Vzhľad sa podaril a Leon vyzerá zo všetkých uhlov atraktívne. Určite tomu pomohla aj výbava FR s výraznejšími nárazníkmi, čiernou metalízou a LED svetlometmi, ktoré boli jediným svetelným zdrojom, a majú zaujímavý vzhľad. Svetlá vyzerajú úžasne v dennom režime a potom, keď zapnete komplet svetlá, sú jednoducho krásne. Bol som prekvapený, koľko vodičov mi uhýbalo z cesty, určite si ich všimnú lepšie ako štandardné svetlá. LED osvetlenie malo na starosť nielen denné svietenie, ale aj hlavné a diaľkové, čo bolo dosiaľ vyhradené len pre autá luxusných segmentov.

Vítajte na palube

Po nahliadnutí do interiéru budete mať zvláštny pocit, akoby ste sedeli v aute z prémiového segmentu. Áno, je odlišný od Audi A3, aj keď s ním v rámci koncernu má niektoré prvky podobné, ale je iný, vizuálne príjemný a určite patrí medzi najlepšie interiéry v danej triede, možno aj najlepší. Všetky plasty sú kvalitne spasované, príjemné a mäkké na dotyk, akoby ste hladkali čerstvo vyprané periny.

Športový akcent pripomenie aj prístrojová doska jemne natočená k vodičovi, tak ako si to pamätáme zo starých „bavorákov“. Jednoznačnú pochvalu si zaslúži aj farebný displej s dotykovým ovládaním, kde si môžete nastaviť tak audio, ako aj jazdné režimy Leona. Má efektnú grafiku a komunikuje aj v češtine. Veľmi príjemne pôsobí v noci aj ambientné LED osvetlenie na bočných lištách dverí. Farebnosť sa mení na základe jazdného režimu od bielej v režime Normal na červenú v režime Šport. Na všetkých sedadlách je dostatok miesta, ani cestujúci vzadu sa nebudú cítiť stiesnene. Pozíciu za volantom si nájdete veľmi ľahko vďaka všemožnému nastaveniu sedadla aj volantu. Mne by vyhovoval ešte nižší posed, ale to je len moje vlastné cítenie, ktoré nemusí vyhovovať každému. Sedadlá hodnotím ako pohodlné, predné aj s bočným tvarovaním, ktoré podrží telo v zákrutách. Aj po vyše 300-kilometrovej ceste som z auta nevystúpil dolámaný a unavený. Na športovú nôtu hrá aj športový volant, ku ktorému mám však výhrady. Vzhľad je pekný, zaslúžil by si hrubší veniec, ale prečo má sploštený tvar v spodnej časti. Leon nie je okruhový špeciál, ktorý má odlišnú strmosť riadenia, a tak pri väčšom otočení vaša ruka automaticky prehmatne na pozíciu, kde by mal byť volant, ale on tam nie je, je sploštený a posunutý k stredu.

Motor

Leon s motorom 1.4 TSI je rozumná voľba, je to rozšírený motor, ktorý nájdete naprieč celým koncernom. Motor je príjemný tichý spoločník, zaberá pekne odspodu, pri 2 000 ot/min do 5 500 ot/min výkon krásne narastá, okolo 6 000 ot/min sa však koncert končí. Reakcia na pridanie plynu je dostatočná a po zvolení režimu Šport sa jej reakcie ešte zrýchlia. Prevodovka je poskladaná z celkom dlhých prevodov, takže pri športovejšej jazde je motor potrebné trochu točiť. Šiesty rýchlostný stupeň je vyslovene na diaľničnú jazdu, alebo pohodovú a tichú plavbu krajinou. Za toto sa vám odmení spotrebou 6,5 litra, čo je vzhľadom na dynamiku slušné. Nemalou mierou má na tom zásluhu aj nízka hmotnosť takmer 1 200 kg.

seat leon

FR – Formula Racing

Silnou stránkou Leonu je rýchlosť, akou sa dokážete zžiť s autom. Skutočne je užívateľsky veľmi príjemný, nič vás pri jazde nerozptyľuje, nič nemusíte hľadať, všetko je na obvyklých miestach. Ohlas na plyn sme už spomínali, spojka sa ovláda ľahko, takže pohodovo s Leonom budú jazdiť aj vaše drahé polovičky a vašim ratolestiam sa nebude krútiť žalúdok a nebudú poskakovať sem a tam pri každom preradení. Po vyložení detí v škôlke alebo škole si môžete dopriať aj trochu športovejšej jazdy. Tu chcem však upozorniť, že jazda na limite pre Leon nie je, to si budeme musieť počkať na verziu Cupra. Nechcem naznačiť, že by bol neovládateľný alebo nevyspytateľný, to nie, reakcie na otočenie volantu sú rýchle a presné, len pri náročnej jazde (kde sa väčšina užívateľov asi nedostane) stráca predok kontakt s vozovkou a vrtošivý je niekedy aj zadok. Neprikladám však tejto vlastnosti dôležitosť, poznajú ju až vodiči, ktorých bude len zopár. Určite aj vás prekvapí, prečo Leon nemá rovnaku techniku ako Audi A3, keď vychádza z jeho základu? Audi má viacprvkové zavesenie a Seat nie. Dostupné je až v silnejšej motorizácii 1.8 TSI. Napriek tomu je naladenie podvozku veľmi dobré a Leon patrí do skupiny veľmi živých hatchbackov. Podvozok dokáže odfiltrovať aj naše nekvalitné cesty, aj napriek tomu, že je ladený športovo, presun je komfortný a mimoriadne tichý. Celková izoláciu interiéru je vlastne výborná, aerodynamický hluk sa začína prejavovať až od rýchlosti 180 km/h. Ako rýchlik na cesty obstojí Seat Leon FR na výbornú a tých niekoľko chybičiek mu iste odpustíme, veď vlastnosťami sa približuje dvakrát drahšiemu koncernovému bratovi, a to je pre Leon len dobre.

Prečo ho vlastne chcieť

Kvality Leonu je nutné brať aj vzhľadom na cenu, ktorá je skutočne atraktívna, a už základ je viac ako zaujímavý. Ak bol niekedy dôvod na kúpu Seatu, tak je to teraz. Leon sa skutočne podaril, Španieli urobili ohromný skok po vizuálnej a funkčnej stránke a za slušné peniaze môžete mať skutočne dobré auto, ktoré ponúka priestor, komfort, slušné ovládanie a jazdnú dynamiku.

Seat Leon

Bonus na záver

Do nášho testovacieho tímu sme zaradili aj 6–ročného Danielka, ktorý autá miluje a pozná všetky značky už od svojich dvoch rokov. Zaujímal nás jeho názor na Leon: „Toto je najkrajšie a najlepšie auto a ten volant ako z Audi R8 a parádne zrýchľuje, to už je náš?“ Tak to vidíte a deti sú navyše úprimné.

Hodnotenie

+ komfort a odhlučnenie – sploštený a tenký volant

+ kvalita materiálov – len 50 l nádrž

+ atraktívny vzhľad

+ nízka spotreba

Auto zapožičala spoločnosť ANRAcar, s. r. o, Panónska cesta 45, BA

Testoval: Boris Mesiarik, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com, Tel.: 0905 410 802

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201