INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

…a keď budeš dobrý, dostaneš…

…a keď budeš dobrý, dostaneš…

Odmeny. Sú naozaj tým najlepším spôsobom ako nás motivovať k dobrému výkonu? Túto otázku si dávam ja, ale možno aj ty. Ty ako rodič, učiteľ alebo riaditeľ, ty ako zamestnávateľ alebo zamestnanec…

Princíp odmien zjednodušene funguje takto: Ak niečo vykonáme, dostaneme za to istú odmenu. V postate by v tom nebol problém, ak by sme to boli schopní spraviť rovnako dobre aj bez odmeny. Ale skutočnosť dnešných dní ukazuje, že to tak nie je. Princíp vonkajšej motivácie prostredníctvom odmien, sa stal bežnou súčasťou našej každodennej činnosti. Žiaci sa učia pre dobré známky, deti si upratujú izbu, aby sa mohli hrať na počítači, zamestnanci podávajú výkon, aby dostali lepšie hodnotenie a zvýšenie platu. A čo je na tom zlé? Veď to funguje! Deti si pod prísľubom hry na počítači naozaj izbu upracú, aj žiaci sa naučia a v konečnom dôsledku aj zamestnanci podajú lepší výkon, ak im šéf priplatí.

Problémom je, že toto všetko funguje iba dočasne. Existuje množstvo dôkazov o tom, že v dlhodobej perspektíve systém založený na odmenách je neefektívny a zanecháva trvalé stopy na osobnosti človeka. Prostredníctvom odmien trpí naša sebaúcta, vytráca sa zmysel samostatnosti a nezávislosti, znižuje sa naša kreativita, stráca sa radosť a zmysel z činnosti ako takej.

Ak prestaneme dávať cukríky či dobré body, správanie, ktoré sme sa snažili posilniť, sa väčšinou vytráca. Odmeny ničia tvorivosť, pretože odrádzajú od riskovania. Keď sú deti či dospelí závislí od získania odmeny, väčšinou sa vyhýbajú výzvam a radšej „hrajú na istotu“. Urobia nevyhnutné minimum, ktoré je potrebné na získanie danej ceny. Často aj vedome spravia to, čo treba, aby dosiahli svoju odmenu, tým trpí ich úprimnosť a prirodzenosť vo vzťahu, budujú sa tak manipulatívne, závisiace, neautentické vzťahy.

Ako to spraviť inak? Ako posilniť osobnosť človeka a podporiť jeho rozvoj, samostatnosť a sebaúctu? Môžeme skúsiť opustiť rýchly neefektívny a manipulatívny spôsob odmeňovania a zvoliť si ťažšiu, zdĺhavejšiu, ale o to efektívnejšiu cestu. Staňme sa pozorovateľmi našich vlastných motívov, zámerov. Naberme odvahu a pozrime sa do vnútra. Čo je mojím cieľom, keď hovorím dieťaťu, aby si upratalo izbu? Ide mi len o to, aby poslúchlo moje želanie a aby bol v izbe poriadok, alebo to siaha ďalej, kde je mojím zámerom, aby sa naučilo zodpovedať za svoj priestor a veci, ktoré mu patria? Čo chceme od žiakov, keď ich skúšame z preberaného učiva. Chceme, aby pekne povedali, čo sa naučili, dostali jednotku a my sme si mohli povedať, akí sme dobrí učitelia, alebo aby mali radosť z toho, čo vedia a mohli to využiť v ďalšom živote? Čo chceme od pracovníkov, keď im hovoríme, aby si zlepšili výkon? Chceme ich využiť k nášmu rýchlemu vzostupu firmy, alebo naozaj vnímame ich potenciál a chceme ich podporiť?

Každého vieme prinútiť robiť niečo, čo možno ani nechce, nepotrebuje, nemá rád, tým, že mu ponúkneme odmenu. Ale to nikoho neurobí šťastným. Šťastie sa dá čerpať len z činnosti, ktorá je pre nás vnútorne uspokojujúca, pri ktorej nepotrebujeme aplauz iných…

www.psychocentrum5.sk

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie: 0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201