INZERCIA  +421 905 273 416, +421 905 273 414

Test Kia Rio 1.2 D-CVVT

Test Kia Rio 1.2 D-CVVT

Rio, zástupca malých automobilov, zaparkoval na našom petržalskom parkovisku a na jeho test sme sa veľmi tešili. Auto roka 2012 na Slovensku, ktoré narobilo poriadny vietor v kategórii malých vozidiel. Nové Rio predstavuje v poradí už tretiu generáciu tohto malého hatchbacku, a keďže som mal možnosť jazdiť aj s minulou generáciou, o to väčšie prekvapenie som zažil s novým Riom. Ak by som to mal zhrnúť v krátkosti, tak rozdiel je taký, akoby uplynuli medzi generáciami desiatky rokov. Nechcem vás ukrátiť o prečítanie testu, to nie, ale dojmy boli také pozitívne, že som to jednoducho musel prezradiť už v úvode. Minulej generácie sa pritom predalo takmer 900-tisíc kusov, takže nové Rio má na čo nadviazať a nepochybujem, že bude úspešné, koniec koncov svedčia o tom aj aktuálne predaje. Poďme sa však pozrieť čo pre nás pripravila automobilka Kia, aby úvod nevyznel len ako prázdne slová.

Kia Rio 1.2 D-CVVT
Kia Rio 1.2 D-CVVT

Frajer Schreyer

Šéfdizajnérom značky Kia a v súčasnosti celého koncernu Hyundai –Kia je Peter Schreyer v automobilovej brandži považovaný za najvplyvnejšieho človeka v oblasti automobilového dizajnu. Určite si spomínate z detstva (aspoň páni určite) ako sme si kreslili autá a snívali o tom, aké by to bolo, keby boli ozajstné, presne ako sme ich navrhli. Peter Schreyer svoj sen žije a má v tvorbe voľnú ruku o čom svedčia ďalšie a ďalšie modely, ktoré vznikajú pod jeho taktovkou a s každým ďalším modelom sú krajšie a kvalitnejšie. Málokto vie, že stojí aj za modelom Audi TT, ale to som už trochu odbočil. Rio vyzerá odvážne dynamicky a Schreyer mu ušil karosériu s jedným z najväčších vnútorných priestorov v kategórii. Najvýraznejšie sa prejavuje Schreyerov rukopis na predku karosérie, kde nechýba maska v tvare tigrieho nosa, typického znaku pre všetky nové modely Kia. Možno niekomu môžu prekážať väčšie svetlá, ale inak Rio nemá žiadnu rušivú linku pri akomkoľvek uhle pohľadu. Proporcie sú vyvážené a Rio pôsobí nielen na fotkách skutočne fotogenicky. Dynamicky sklonené čelné sklo, spätné zrkadlá na stopkách dodávajú Riu trochu športového ducha, čo nie je na škodu hlavne na prilákanie aj mladších zákazníkov. Škoda, že toľko odvahy nie je použitej aj pri stvárnení zadnej časti, ktorá oproti predku pôsobí obyčajne.

Kia Rio 1.2 D-CVVT 1
Kia Rio 1.2 D-CVVT 1

Rio Grande

V interiéri príjemné prekvapenia pokračujú. Dizajn je jasne definovaný s palubnou doskou koncipovanou na šírku. Celkovo šírka Ria robí z neho dospelé auto, ktoré bude v našich končinách plniť úlohu jediného rodinného auta. Len na porovnanie Rio je o 8 cm širšie ako jeho konkurent z Mladej Boleslavy. V pozdĺžnom smere je rázvor kolies dlhší o 12 cm a Rio tento rozdiel prináša v prospech cestujúcich. S celkovou dĺžkou 4 045 mm patrí Rio k najväčším zástupcom v danom segmente malých vozidiel a odspodu dosahuje na segment nižšej strednej triedy. Pracovisko vodiča je čisté a prehľadné, kruhové budíky pôsobia športovo, veľmi podarená alternatíva s nemeckým interiérom. Už po pár minútach jazdy sa budete v Riu cítiť ako doma v sedačke pred televízorom, všetko je správne poruke a intuitívne dosiahnete na všetko, čo potrebujete. Pozícia za volantom je výborná aj vďaka výškovo a pozdĺžne nastaviteľnému volantu a slušnej pozícii pedálov. Sedadlá sú mäkké, čo bude vyhovovať väčšine majiteľov Ria, pri svižnejšej jazde vás v zákrutách podržia aj napriek menej výraznému bočnému vedeniu. Použité plasty sú tvrdšie, ale spracovanie a lícovanie je na úrovni, k povestnej nemeckej precíznosti im predsa len ešte niečo chýba. Rio má dostatok odkladacích priestorov hlavne v okolí stredovej konzoly. Objemná skrinka pred spolujazdcom len potvrdzuje, že Rio je v porovnaní s konkurentmi dospelejšie auto. Na stredovej konzole nájdeme ovládanie audio sústavy s prehľadným displejom. Pripojenia audia je možné aj cez USB konektor a konektor na iPod. Ovládanie klimatizácie, kúrenia a ventilácie je pokryté tromi otočnými ovládačmi s prehľadnou grafikou. Zaujímavým prvkom a charakteristickým znakom Ria je spodná časť stredovej konzoly v „v leteckom vyhotovení “. Štyri robustné tlačidlá ovládajú klimatizáciu, vyhrievanie zadného okna a vnútornú cirkuláciu vzduchu. Tieto tlačidlá sú umiestnené v blízkosti radiacej páky a sú tak vždy na dosah. Pohľad dozadu a šikmo vzad je dosť obmedzený hlavne vďaka širokým C – stĺpikom, nuž ako sa hovorí, niečo za niečo. Vpredu aj vzadu sa usadia osoby s výškou 180-190 cm. Batožinový priestor sa nevymyká zaužívaným štandardom a jeho veľkosť 288 litrov je postačujúca. Zväčšiť ho môžete sklopením zadných sedadiel, ktoré vytvoria rovnú úložnú plochu s objemom 923 litrov. Škoda len vyššie umiestnenej nakladacej hrany na vstupe do batožinového priestoru.

Kia Rio 1.2 D-CVVT 2
Kia Rio 1.2 D-CVVT 2

Samba tanečník

Dostávame sa k motoru a jazdným vlastnostiam a tu opäť pokračujú príjemné prekvapenia. Začnem však postupne. Rio bolo vybavené štvorvalcovým motorom s objemom 1 248 cm3 spriahnutého s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Kia ako jeden z mála výrobcov stále stavia na atmosférické motory, čo je odvážne zvlášť vo všade ospevovanej benzínovej turbo ére. Svojich 63kW motor prejavuje ochotne už od nízkych otáčok a mestom sa pretiahne rýchlo ako myšička. Motor s produkčnej rady Kappa disponuje variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov a je konštruovaný s dôrazom na čo najnižšie vnútorné trenie. Nechýbajú odľahčené ojnice a špeciálna úprava valcov a piestov, vďaka čomu sú vnútorné steny valcov odolnejšie a samotné piesty ľahšie. Nemôžem nespomenúť aj viacčlánkovú rozvodovú reťaz, ktorá znižuje trenie a je tichšia. Tým sa dostávam k hlavnej prednosti motora a tou je akustický komfort. Je až neuveriteľne tichý a často sme sa pristihli pri tom, či je motor naštartovaný alebo nie. Motor je taký tichý, že sa výrobca neobťažoval dať na kapotu motora protihlukovú izoláciu. To všetko trvá do približne 4 000 ot/min., nad touto hranicou sa motor už prejavuje hlučnejšie. Každého určite zaujíma, koľko si Rio vypýta benzínu, koľko vlastne papá. Výrobcom udávaná priemerná spotreba je 5 litrov. Na Riu bolo najazdených niečo málo cez 100 km a prvé kilometre viedli Bratislavou, kde sme zaznamenali spotrebu 6 až 6,5 litra. Nasledovalo vytiahnutie Ria na diaľnicu a okresné cestičky. Tu sme zaznamenali spotrebu od 5 litrov až po 7,5 litra pri diaľničných presunoch, mierne prevyšujúcich povolenú rýchlosť. Aj vďaka odstupňovaniu prevodovky točí Rio pri 130 km/h solídnych 3 500 ot/min. Celkový priemer po týždni jazdenia sa ustálil medzi hodnotami 6,2 až 6,6 litra, čo je vzhľadom na diaľničné presuny a mestskú jazdu s úplne surovým motorom slušná hodnota, zvlášť keď sme sa nesnažili o žiadnu economic-run. U viacerých majiteľov Ria som si overil dlhodobú spotrebu, a tí mi potvrdil, že priemer sa skutočne blíži k 5 litrom. Tam, kde je motor skutočne doma, sú nižšie otáčky, tu je kultivovaný a striedmy. Vyššie otáčky sa mu nepáčia a vzhľadom na úplne minimálny nájazd kilometrov sme ho ani netrápili.

Kia Rio 1.2 D-CVVT 3
Kia Rio 1.2 D-CVVT 3

Čo sme ocenili pri jazde s Riom, je vysoko kvalitné odhlučnenie interiéru od okolitého ruchu spôsobeného pneumatikami a podvozkom. Príkladná je stabilita za všetkých okolností a nemusíte sa báť vyraziť s Riom aj na dlhšie cesty. Znovu sa len potvrdzuje, že Rio u nás bude plniť účel rodinného a jediného auta v rodine na jednotku. V otázke stability aj vďaka veľkému rázvoru sa s Riom nestratíte ani na diaľnici. Riadenie aj napriek elektronickému posilňovaču je pomerne presné a ľahké, so zvyšujúcou rýchlosťou vám do končekov prstov prestupuje aj akási spätná väzba. Na parkovisku sa bude ľahko manévrovať aj vaším milým polovičkám. Radenie je presné s krátkymi dráhami. Rio je zamerané na pohodovú jazdu bez nejakých športových ambícii. Kto si chce zašportovať, musí zamieriť o triedu vyššie, kde má pre neho automobilka pripravený model Cee´d GT. Napriek tomu sme predsa len vyskúšali, ako sa Rio správa na približujúcom sa limite. Ako som spomínal riadenie je presné a nebráni sa vrhnúť do zatáčky aj o niečo svižnejšie. Pri prehnaní nájazdovej rýchlosti sa prejaví typická nedotáčavosť, ktorú ľahko skorigujete ubratím plynu. Vzhľadom na poveternostné podmienky a zimné obutie sme jazdu na limite nepreháňali.

Kia Rio 1.2 D-CVVT 4
Kia Rio 1.2 D-CVVT 4

Sumár

Ako zhodnotiť Rio na záver? Hlavne je to obrovský posun oproti minulej generácii, keď nám inžinieri namiešali zaujímavý kokteil s ingredienciami ako príjemný vzhľad, veľkosť vnútorného priestoru, kvalita vypracovania a odhlučnenia s príjemnou cenou a čerešničkou v podobe 7-ročnej záruky. Kia pripravila model, ktorý musia brať konkurenti vážne. Model, ktorý je jedným s najväčších v danej triede a odspodu atakuje nižšiu strednú triedu. Základný motor je vo väčšine prípadov postačujúci, o čom svedčia aj predaje, kde jasne dominuje. Kombinuje príjemné a svižné zvezenie za rozumné náklady.

Kia Rio 1.2 D-CVVT 4
Kia Rio 1.2 D-CVVT 4

Bonus na záver

Tentoraz Rio náš testér Danko nehodnotil. Rio sme dali vyskúšať mladému vodičovi s nastupujúcej generácie Nikolasovi. Rio si chválil, hneď sa s ním zžil a jazdu si vychutnával. Ocenil hlavne ľahkosť ovládania a tichý interiér. Ak by mu parkovalo v garáži, vôbec by nič nenamietal.

Hodnotenie

+ veľmi dobré jazdné vlastnosti – horší výhľad vzadu

+ kultúra tlmenia nerovností – vyššie umiestnená hrana batožinového

+ tichý motor a interiér priestoru

+ priestranný interiér

+ veľkorysá záruka

Auto zapožičala spoločnosť Slovakia Auto, s. r. o., Panónska cesta 30, 851 04 Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie:  0905 273 416, 0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201