INZERCIA  +421 905 273 416, +421 905 273 414

Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Toyota mala v nižšej strednej triede roky model menom Corolla, úspešný a populárny model, preslávený svojou spoľahlivosťou. Mnoho zákazníkov si Corollu kúpilo preto, že s ňou boli nadmieru spokojní a bolo to už ich tretie, štvrté auto rovnakého mena len novšej generácie. Presne takýto efekt malo meno Corolla. Prekvapilo ma preto, keď pred ôsmimi rokmi oznámili pripravovanú novinku s menom Auris.

toyota1

Rozumiem, že za tým stoja predovšetkým odborníci z marketingu, ktorí chceli prilákať nových zákazníkov aj tých, ktorí sa pred bránami Toyoty otočili a zamierili inam. Slávne meno však nemôžete jednoducho odignorovať a vymazať ho zo sveta. Meno Corolla ostalo vyhradené pre model sedan, ale to je už iná pesnička o inom modeli a nie o tom, čo máme v teste. Vyskúšali sme Auris druhej generácie v praktickom vyhotovení kombi s hybridným pohonom. Ak má niekto obrovské skúsenosti s hybridnými pohonmi, tak je to Toyota. Svedčia o tom milióny predaných vozidiel a preč je aj obava z kapacity batérií. Po svete jazdí množstvo prvých Priusov s pôvodnými batériami a fungujú spoľahlivo. Toyota svoj pohon úspešne prezentuje aj v oblasti motošportu, kde jej prototypy vo vytrvalostných pretekoch dosahujú pekné výsledky a nedávajú spávať mechanikom od Audi. To som však už odbočil, takže späť k testu.

toyota2

Zvodná Japonka

Niekto by mohol povedať, že Toyota má nudné a usadlé tvary, ja by som skôr povedal, že sú to tvary, ktoré sa nesnažia odradiť tradičnú klientelu Toyoty. Možno sa vám tento prístup nebude pozdávať, ale potom asi ani nie ste zákazníkom Toyoty. Alebo áno, keď Auris má byť synonymom niečoho nového, nových začiatkov. Vo svojej prvej generácii Auris nedával veľa možností na obdiv. Pár dizajnových efektov by sa našlo, ale o nejakom dych vyrážajúcom vzhľade nemohla byť ani reč. Auto vyzeralo vyššie a trochu bachrato, toto nemohlo osloviť mladšiu klientelu.

toyota3

O to väčším prekvapením je nová generácia. Tento model vyzerá sexy a atraktívne. Auris je oproti predchodcovi nižší, medzi súpermi už nepôsobí nedôstojne, celkové línie sú vyvážené a pôsobia dynamicky. Menšie a hranatejšie predné svetlá spolu s ostrejšie rezanými líniami vpredu sa starajú o celkovo dosť agresívny a príťažlivý pohľad tejto Japonky. Je preto škoda, že invencia a nápady dizajnérov skončili na prednej časti a tej zadnej akoby sa nikto nechcel zhostiť a vymyslieť niečo atraktívne. Zadok Aurisu nie je nepodobný konkurentovi z Kórey, ale aj napriek tomu musím potvrdi,ť že ma Auris naživo príjemne prekvapil a podľa reakcií okolia na ceste z Bratislavy cez Nízke Tatry a južnou trasou späť do Bratislavy potvrdilo, že to nie je len môj názor. Trúfam si znovu povedať, že Auris vyzerá z určitých pohľadov sexy, a to by ma pri tomto tvrdení v súvislosti s Toyotami ešte pred pár rokmi odviezli do ústavu a zavreli pod niekoľkými zámkami.

toyota4

Kde je wasabi?

V interiéri to už nie je sexy Japonka. Nechápte ma zle, ale hneď na úvod musím na adresu interiéru Aurisu poznamenať, že v ňom nenájdete mnoho vecí, ktoré by vás vytočili. Rovnako v ňom však nenájdete nič, čo by vás posadilo na zadok a boli ste unesení. Je to hybrid, moderná pokroková technológia, a tak podvedome hľadáte niečo neobyčajného v danej triede. To, že je interiér navrhnutý jednoducho, mi neprekáža , aj v jednoduchosti sa dá nájsť krása, ale pri snahe skúmať detaily, nájdete len jednoduchosť. Plasty, látky, spracovanie nič z toho samozrejme neurazí, ale pozrite si budíky a prístrojovú dosku, tie sú za konkurenciou z Európy a Kórey. K tomu na vrch stredového tunela „digitálky“, tak to sa už veľmi dlho nenosí. Keď vidím tie nádherne navrhnuté interiéri v modeloch Lexus, tak mi je smutno, že pár dizajnérov neskočilo do materskej automobilky Toyota a nenakreslilo pár liniek interiéru. Je to, ako keď zájdete na sushi, všetko je z kvalitných surovín, Maki a Nigiri sú na milimeter rovnaké a príkladne urobené, len vám obsluha namiesto wasabi donesie obyčajný strúhaný chren. Čo mi vyslovene prekážalo, bol tvar a spracovanie výduchov vetrania nad stredovým panelom. Nepáčil sa mi materiál plastu, navyše boli umiestnené vo výške pohľadu pri spomínaných „digitálkach“. Čo sa týka ergonómie, tak tu musím Toyotu pochváliť, všetko je na dosah a tam kde by ste to očakávali. Rovnako pozitívne hodnotím priestor pre cestujúcich, kde sa pohodlne odvezú pasažieri vpredu aj vzadu. Po posadení za volant prvé čo spozorujete, sú pohodlné sedadla a celkovo príjemná pozícia za volantom. Ako som spomínal, sadnete si do príjemnej pozície a všetko máte na dosah či už z pohľadu samotného riadenia, alebo ovládania všelijakých ovládačov. Model kombi si však kupujeme aj pre väčší priestor pre batožinu. Oproti hatchbacku je kombi predĺžené o 285 mm a nakladacia hrana je nižšie o 100 mm, čo pomôže pri nakladaní všetkých potrebných a nepotrebných vecí. Celkový objem má 530 litrov, čo je o 170 litrov viac ako hatchback. Sklopením sedadiel získate rovnú plochu s dĺžkou 2 metre a objemom 1 658 litrov.

toyota6

Takumi v spotrebe

Dostávame sa k tomu čo zaujíma asi väčšinu z vás, a to je, ako sa jazdí s hybridom a hlavne za koľko. Pohon kombinuje benzínový 1,8 l motor s elektromotorom. To vyzerá na parádnu silu, veď má benzínovú jednaosmičku, a to je už veľký motor (aspoň v našich končinách), a navyše má spolupracovníka vo forme elektromotora. Lenže ide o pohonnú jednotku s Priusu a tá nie je známa enormným výkonom. Maximálny kombinovaný výkon je 136 koní, čo je len o 4 koníky viac, ako má 1,6l a to hovorí za všetko. Auto je navyše o 120 kg ťažšie, takže dynamika je ovplyvnená aj touto nadváhou. Prednosti tohto pohonu musíme teda hľadať niekde inde. Nehlučný odpich z miesta len na elektromotor je to, čo vás bude neustále baviť, pozor ale pri výjazdoch z parkoviska, chodci vás nepočujú, a tak je zvýšená pozornosť na mieste. Oceňujem aj hladké a minimálne postrehnuteľné pripojenie motora, ktorý sa pripája pri zvýšenej akcelerácii. Výraznejšie zrýchlenie je však sprevádzané vytáčaním motora do vysokých otáčok so zvukovým sprievodom trápiaceho sa motora spôsobeného prevodovkou CVT, ktorá nemá klasické prevodové stupne. Dynamika je však príjemná. Pokiaľ je dosť energie v batériách, pridá elektromotor zrýchleniu trocha ľahkosti, a to aj vo vyšších otáčkach. Auris hybrid vás núti jazdiť úplne odlišným štýlom, predvídať, využívať úseky na dobíjanie a následne ľahko zrýchľovať. Ak držíte ustálenú rýchlosť o motore prakticky neviete, taký je tichý. Toto auto pochopiteľne neuspokojí náročných vodičov užívajúcich si jazdu, ale vodičov, ktorí sa chcú pohodlne a komfortne presúvať z miesta na miesto. K dispozícii je niekoľko jazdných režimov ako Normal, Eco, Power a EV z toho prvé dva sú vlastne eko, Power vám pridá rýchlejšie reakcie na plyn a EV je čiste elektrický, kde musíte na plyn stúpať s citom a ľahkosťou japonskej dámy servírujúcej čaj vo svojej záhrade, inak sa systém vypne a pripojí spaľovací motor.

toyota7

Ak sa odosobníme od týchto nárokov, tak pohon dáva zmysel pri stredne dlhých cestách a presunoch v obývaných oblastiach z častými zápchami na cestách. Len pre zaujímavosť, snažil som sa ísť jemne s plynom na čiste elektrický pohon a prešiel som od tabule mesta Zvolen smer od Lučenca až po čerpačku OMV, čiže necelé tri kilometre. Na centrálnej obrazovke si môžete zobraziť režim fungovania pohonného systému, kde sa graficky zobrazuje, či sa batérie dobíjajú, alebo z nich čerpáte. Deti to celkom zaujalo a sledovaním obrazovky ich trochu zamestnáte. Celková spotreba počas testu sa pohybovala na úrovni 5 litrov, čo je výborný výsledok, najmä, ak časť trasy bola v Nízkych Tatrách a v snehových podmienkach.

toyota8

Sumár

Pri hodnotení schopnosti auta som nespomenul jazdné vlastnosti a ovládanie. Ak začnem riadením, tak je prakticky minimálne komunikatívne, ale napriek tomu sa s ním pracuje veľmi dobre. Má vzhľadom na vozidlo strmší prevod a rozumné posilňovanie. Kľukatými cestami pod Tatrami sa ovládal veľmi príjemne, brzdy sú jemne posilňované. V tomto ohľade je Auris výborný spoločník, poslúcha na slovo. Komfortne vás prevezie. kam potrebujete za rozumné náklady. Ak hľadáte hybrid v tejto triede. v podstate nemáte na výber, konkurencia prakticky neexistuje. a navyše je Auris dobre naladené auto na každý deň.

toyota9

Bonus na záver

Testér Danko Auris chválil, páčil sa mu vzhľad a jazda na elektriku. „Už je naštartované? Nič nepočujem.“ Keď sme sa pohli len na elektriku, páčil sa mu jemný trolejbusový zvuk. „Nešliap na plyn tak veľmi, už sa ti zapol motor, choď len na elektriku, šetri.“

Hodnotenie

+ atraktívny vzhľad

+ nízka spotreba

+ odhlučnenie pri ustálenej jazde

– obyčajnosť v interiéri

– hlučnosť pri akcelerácii

Auto zapožičala spoločnosť TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s. r. o., Gagarinova 7/C, 821 05 Bratislava

Testoval Boris Mesiarik, 0905 410 802, e-mail: boris.mesiarik@gmail.com

Vaše názory, hodnotenia a nápady na testovanie posielajte na adresu: boris.mesiarik@gmail.com

 

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie: 0905 273 416, 0905 273 414
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201