INZERCIA +421 905 273 414, +421 905 273 416

Miesto, na ktoré asi aj bohovia zabudli (1)

Miesto, na ktoré asi aj bohovia zabudli (1)

Je to vlastne exkluzívna časť Petržalky a ideálne bývanie. Päť minút do centra mesta aj do Rakúska. Iba rodinné domčeky, pokoj a starousadlíci, ktorí tu žijú už viac ako 60 rokov. Tu sa ľudia na ulici ešte zdravia a slovo sused má celkom iný význam. Taký nápomocnejší. My, panelákoví Petržalčania, im môžeme tu oázu pokoja a vlastnú záhradu len závidieť. Teda, než sa s nimi nedáme do reči:

„Plyn tu nie je, kanalizácia tu nie je, káblová televízia tu nie je, obchody tu nie sú, doprava tu nie je, chodníky sme si robili sami, ale dane platím také, ako keby som býval na Slavíne,“  hovorí jeden z obyvateľov Nábrežnej ulice. A dodáva, že keď bol na miestnom úrade prihlásiť psa, ani nevedeli, že taká ulica v Petržalke existuje.

Predstavte si, že najbližší a jediný autobus vo vašom okolí chodí len raz za hodinu. Aj to nie každú. A počas letných prázdnin nechodí vôbec. Na ďalšiu najbližšiu zástavku to máte zhruba 1,5 kilometra. Teda asi 15 minút chôdze bez ohľadu na počasie a hmotnosť nákupov.  Tým piatim minútam do centra mesta i do Rakúska sa obyvatelia rodinných domov z ulíc  Kaukazská, Dargovská, Nábrežná, Goralská a Hrobárska len trpko smejú. Bez auta majú totiž všade ďaleko.

Petržalská idylka
Petržalská idylka

Už roky magistrát presviedča ľudí, aby presadli do MHD a nezahusťovali mesto osobnou dopravou. Pre nich však platí – nemáš auto? Máš problém! Za osem rokov sa tu trikrát menil systém MHD a výsledkom je jediná linka číslo 80, ktorá k nim chodí (zástavka Cintorín – Petržalka) len 8x denne. Medzi 8. a 14. hodinou vôbec, inak v hodinových intervaloch (len o siedmej ide 2x za hodinu). Posledný spoj ide zo ŽST Petržalka o 17.30 h. Cez víkend chodí každú druhú hodinu ale až od 9.38 a len do 17.38. Počas dvoch mesiacov letných prázdnin nechodí do tejto časti a k Petržalskému cintorínu vôbec žiaden spoj MHD. Lebo je to vraj efektívne.

Magistrát vraví, že súčasná dopravná obsluha územia vznikla na základe skúseností s prevádzkou linky č. 180, ktorá premávala cca  v 30-minútovom intervale od petržalského cintorína až na Holíčsku. Hoci to bol len midibus, mesto vraví, že pri celodennej prevádzke nebola táto linka efektívna.  A že súčasné riešenie s vylúčením sedlovej prevádzky v území, kam patrí a petržalský cintorín, nie je v Bratislave ojedinelé. Používa sa napríklad aj v oblasti Dúbravky, Karlovej Vsi, Ružinova alebo Podunajských Biskupíc. To, že jej zrušením  ľudom bývajúcim v tejto časti Petržalky priadne skomplikovali život, je len nepodstatný vedľajší efekt.

Bez prístrešku aj lavičky na neosvetlenej ulici
Bez prístrešku aj lavičky na neosvetlenej ulici

Život podľa grafikonu

Karol Eliáš sa do Petržalky presťahoval ako 18-ročné chlapča v roku 1950. Vraví, že ideálne by bolo, keby autobus chodil každú polhodinu: „Od poslednej zástavky pri kúpalisku Matador to sem má autobus nejakých 1 400 metrov a nazad ešte menej, takže zas taká vysoká spotreba by to nebola.“ Dnes mu neostáva nič iné, ako sa spoliehať na vlastné nohy a už ho vraj začínajú trochu pobolievať. Ani Etela Hrabánková nerozumie, prečo autobus nemôže mať konečnú o dve zástavky ďalej, aby s boľavým kolenom a krížami nemusela na cintorín chodiť, uctiť si svojich blízkych, pešo.

Pre ilustráciu  – potrebujete ísť do najbližšieho zdravotného strediska na Záporožskú? Ak ide autobus, ste tam za 5 minút. Ak ste ho nestihli, buď čakáte hodinu, alebo vám cesta tam bude trvať 20 minút. Pešo 15 minút na zástavku a autobusom ďalších päť. Na miestny úrad pôjdete okolo desiatej doobeda s dvoma prestupmi pol hodinu, ale odšliapete si 15 minút na prvú zástavku, pretože v tom čase k vám linka 80 vôbec nechodí (od 8. do 14. hodiny).

Odtiaľto už väčšinou pešo
Odtiaľto už väčšinou pešo

Idete na nákup? Dobre si to naplánujte. Do najbližšieho expres-hypermarketu oproti Železničnej stanici Petržalka (ŽSP) to máte „busom“  len tri minútky.  Po siedmej hodine rannej vám ide dokonca dvakrát, o 7. 27 a 7. 51 h. Ak sa ale s nákupom nepoponáhľate a ujde vám spoj o 7. 45, na ďalší si počkáte až do 14.30. Môžete ísť teda radšej nakúpiť do Terna na Jiráskovu ulicu. Autobus stojí skoro pri ňom, aspoň to nebudete mať ďaleko s taškami.  Ak ste sa vybrali v čase, keď jazdí linka 80 až k cintorínu a stihli ste ju, odvezte sa ňou za tri minúty k ŽSP a prejdite pešo cez cestu ku stanici.  Keďže dva z troch eskalátorov už roky nefungujú, použite výťah dole aj hore a keď to stihnete do 6 minút, neujde vám linka 93, ktorá vás za tri minúty dovezie k Ternu.  Nazad si to s nákupom už musíte načasovať vopred, inak vás čakajú hodinové prieluky linky 80 alebo 15 minút šliapania s taškami.

V skratke, ak bývate  v okolí petržalského cintorína a nemáte auto, musíte svoj každodenný život prispôsobiť grafikonu MHD. A keďže aj na magistráte a v dopravnom podniku vedia, že život je zmena, menia ho minimálne každých päť rokov.

Podpisovanie petícií nepomohlo

Samozrejme, obyvatelia tejto časti Petržalky s katastrofálnym grafikonom linky 80 nesúhlasili a spisovali petície, aby k nim autobus chodil aspoň dvakrát za hodinu. Alebo teda aspoň každých 50 minút. Aby nemal konečnú pri kúpalisku Matador, ale sa našli financie na to, aby potiahol ešte dve zástavky až k cintorínu. Trvalo by mu to asi o minútu dlhšie. To, že by boli radi, keby ich zástavku Cintrorín Petržalka, netvorila len tyč s grafikonom a číslom linky, ale aj, ak nie lavička, tak aspoň zastrešený prístrešok, sú už len také drobnosti. Hoci dosť podstatné, ak čakáte na autobus, ktorý má hodinové intervaly, a v okolí nie je nič okrem chátrajúcej budovy Doprastavu.

Je po osemnástej hodine, ďalší už nepôjde
Je po osemnástej hodine, ďalší už nepôjde

Eva Šounová, ktorá  oslovila redakciu PN, býva paradoxne na Holíčskej. Chodieva však na petržalský cintorín a obyvateľov z jeho okolia aj ich problémy s MHD dobre pozná. Ona oslovila nás a my sme oslovili petržalských poslancov. Všetkých sedem z prvého volebného obvodu Petržalky, do ktorého táto časť sídliska patrí. Menovite Petra Cmoreja, Vladimíra Dolinaya, Ľuboša Homolu, Jána Hrčku, Martina Jónu, Michala Vičana a Jozefa Vydru. Pozvali sme ich, aby si prešli trasu, ktorú musia každodenne absolvovať ich voliči. A počuli od nich osobne, ako sa im žije a, najmä, každodenne cestuje. Na ich kontaktovanie sme použili telefonický a mailový kontakt, ktorý majú uvedený ma webovej stránke petržalskej samosprávy. So žiadosťou o stanovisko sme oslovili aj magistrát,  dopravný podnik, vedenie petržalskej samosprávy a mestských poslancov, ktorí kandidovali za Petržalku. Aký bol ich záujem o problémy Petržalčanov, sa dozviete v januárovom čísle PN.

Vydavateľ: NIVEL PLUS s.r.o., Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava
Redakcia: Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava, email: petrzalskenoviny@gmail.com, tel.: 02/62801182
Šéfredaktorka: Ingrid Jarunková
Inzercia: 0905/273 414, 0905/273 416

Používanie Cookies a podmienky pre spracovanie osobných údajov: kliknite SEM.
Všeobecné obchodné podmienky