INZERCIA  +421 905 273 414, +421 905 273 416

Deväť diplomov a jeden jeseter

Celý víkend som sedela nad počítačom a pripravovala som prezentáciu do Ruska. Bolo 8 hodín pred odletom a ja som nemala ani len pobalené veci, nehovoriac o prezentácii, ktorú som sa mala naučiť naspamäť. Keď nastala ôsma hodina večer, konečne som zatvorila kufor, ktorý našťastie nepresahoval váhu, a vyštartovali sme do Viedne na letisko.

Po ceste sme sa zastavili pre moju pani profesorku, ktorá absolvovala túto cestu do Ruska so mnou. Cesta do Viedne nám trvala dve hodiny, ale nás ešte čakal let z Viedne do Moskvy o 0.15 h. Prešli sme mnohými kontrolami, kým sme sa dostali do lietadla. Konečne nastala chvíľa odletu. Celú cestu som pozerala na vysvietené mestá z oblakov a všetko mi pripadalo také maličké. Let trval dve a pol hodiny, cesta ubehla rýchlo a ani sme sa nenazdali a už sme boli na letisku s názvom Šeremetevo. Tam prišla na mňa únava, keďže sme pristáli o pol šiestej ráno, no netušila som, že ešte taká dlhá cesta lietadlom nás čaká do Astrachánu. O 11. predpoludním sme už boli v hoteli Azimut v Astracháne.obr

Začal sa nám program. Večerná prechádzka pri rieke Volge, ktorá sa nachádzala hneď oproti hotelu. Atrachán je ,,malé“ čisté mestečko s milými ľuďmi. Sprevádzala nás pani, ktorá nás informovala o meste, rieke a ďalších zaujímavých skutočnostiach z histórie a súčasnosti mesta. Po zoznámení s mestom sme dostali organizačné pokyny, týkajúce sa nášho pobytu. Hneď na ďalší deň sme išli ráno do divadla, v ktorom sa uskutočnilo otvorenie 11. ročníka medzinárodnej súťaže Zelená planéta očami detí. Každoročne sa koná v Ruskej federácii. Atmosféra bola priateľská. Vystupovali žiaci z miestnych škôl, ktorí mali krásne kostýmy, obrovský talent, dokonca ma prekvapili aj tým, s akou neuveriteľnou radosťou a prežívaním vnímali svoje vystúpenie. Na javisku nechýbali ani sponzori, ktorí za nezištnú pomoc Zelenej planéte dostávali ocenenia. Patril k nim aj astrachánsky gubernátor Alexander Alexandrovič Žilkin. Bola to pre nich aj pre nás veľká udalosť. Nechcela som veriť vlastným očiam a ušiam, keď nás priamym prenosom z kozmu pozdravovali ruskí kozmonauti a veľa iných osobností. Po skončení slávnostného ceremoniálu nás čakala prehliadka astrachánskeho Kremľa a prírodovedného múzea. Aj napriek nepriaznivému počasiu sa mi v Kremli veľmi páčilo. Veľké chrámy, hradby, ale aj veže boli vysoké a z bieleho kameňa. Dokonca z jednej veže bol výhľad na celé mesto. Toľko vežičiek, domov a mostov… A potom, že vraj Atrachán je „malé mesto“! Áno, pre Rusov. Keďže má iba jeden a pol milióna obyvateľov. Je to mesto, kde je všetko „nedalekó“, aj keď sa hovorí o trojkilometrovej vzdialenosti. Nasledujúci deň, bol pre mňa veľkým dňom, pretože som prezentovala svoju prácu pred porotou, ktorá ju potom ohodnotila. Pred vystúpením som bola veľmi nervózna a bála som sa, pretože som tam bola jediná súťažiaca, ktorá reprezentovala Gymnázium Alberta Einsteina v Bratislave a zároveň celé Slovensko. Nakoniec prezentácia dopadla nad moje očakávania. Zvládla som to! Veľkým a zároveň veľmi milým prekvapením bolo vyhodnocovanie jednotlivých prezentácií. Ocenenie mohlo získať iba päť z nich. A ja som sa stala víťazkou konkurzu Najlepšia prezentácia v prírodovednej činnosti detských organizácií XI. medzinárodného detského ekologického fóra Zelená planéta 2013, ktorá sa niesla v duchu Roka ochrany okolitého životného prostredia.

Po prezentáciách sme sa zúčastnili na programe, ktorý bol veľmi dôležitý pre túto súťaž, vypúšťania chránenej ryby, jesetera, do rieky Volgy. Išlo o symbol súťaže. Prišli sme na dané miesto na nábreží. Námorníci tam stáli v rade, v pozore a každý držal v ruke dva balóny. Nasledovalo niečo, na čo nikdy nezabudnem. Reportérka zavolala na scénu hlavnú organizátorku súťaže Marínu Valentínovnu Medvedevu, jedného chlapca z Kazachstanu a vyzvali reprezentantku Slovenska, teda mňa, aby sme k nej podišli. Potom sme spoločne kráčali popri vojakoch po červenom koberci až k bazénu, v ktorom boli ryby. Ulovila som jedného jesetera a hodila ho do vody s tým, že som si niečo želala. Súčasne všetci vypustili svoje balóny a o chvíľočku bola obloha plná modrých a bielych letiacich balónikov. Tá atmosféra, hudba, balóny… nemala som slov. Po programe sme sa s pani profesorkou išli poprechádzať po meste. Keďže sme mesto nepoznali, stalo sa, že sme sa museli pýtať miestnych obyvateľov. Stretli sme sa s neskutočnou ochotou, ústretovosťou a láskavosťou ľudí, ktorí nám vždy ukázali cestu, poradili, dokonca nás aj odprevadili na miesto, ktoré sme hľadali.

Nebolo by Rusko Ruskom, keby sme si nepochutili aj na typickom jedle, na ,,blinách“, čiže palacinkách so zmrzlinou a ,,varénjem“. Po príchode do hotelu sme porozdávali suveníry, ktoré sme priviezli zo Slovenska. Každému obdarovanému vyčarili úsmev na tvári. Nasledujúci deň nás čakalo vyhlasovanie cien, na ktoré som sa tešila. Obliekla som si elegantné červené šaty a netrpezlivo som čakala, kým povedia moje meno a pôjdem si po diplom na pódium. Nakoniec naše Gymnázium Alberta Einsteina z Bratislavy získalo deväť diplomov. Z nich dva získala naša škola za formovanie ekologickej kultúry mládeže a ochranu kultúrneho dedičstva rodného kraja. Nasledujúce ráno sme odchádzali domov, a tak sme popoludnie strávili na nábreží Volgy.

diplom

Príprava a samotná prezentácia boli náročné, ale napriek tomu som veľmi rada, že som sa na nej mohla zúčastniť. Veľká vďaka patrí nášmu vedeniu školy, pani riaditeľke Drahomíre Kovaříkovej, pani zástupkyni Eve Vrbanovej a pani profesorke triednej, Marte Vizsgyákovej. Takisto vyslovujem veľké „ďakujem“ všetkým sponzorom, ktorí nám prispeli na cestu. Bez nich by sme naše malé, ale krásne Slovensko nemohli reprezentovať. Ďakujeme pani Šmálovej, pánovi Pernischovi, pánovi Perlovskému a bývalým žiakom, ktorí s láskou spomínajú na svoju školu, za nezištnú finančnú pomoc. Pevne dúfam, že so Zelenou planétou bude naše gymnázium naďalej spolupracovať, získame nové ocenenia a ďalší moji spolužiaci budú obohatení o úžasné zážitky v Rusku.

Redakcia: Kutlíková 17, 852 50 Bratislava, 02/ 638 352 95, e-mail: petrzalskenoviny@gmail.com
Šéfredaktorka: Gabriela Belanová, Príjem inzercie: 0905 273 414, 0905 273 416
Vydavateľ: Mestská časť Bratislava–Petržalka, Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, IČO: 00603201